Lige nu hedder den bare Firefly. Og ikke andet end det. Alligevel har den kinesiske bil kurs mod Europa, hvor den kan blive Danmarks billigste elbil.
En ny elbil fra det kinesiske mærke Firefly kan blive den billigste på det danske marked. Modellen, der endnu ikke har et officielt navn, forventes at koste fra 150.000 kroner, når den kommer til Danmark senere på året.
Firefly er et nyt lavprismærke fra den kinesiske elbilproducent Nio. Nio er kendt for sine innovative elbiler med udskiftelige batterier, og den nye Firefly-model vil også have denne funktion.
Den nye model er designet i Europa af den tidligere BMW- og Ford-designer Kris Tomasson. Designet er inspireret af klassiske europæiske biler, og Firefly-logoet forestiller en glødende ildflue.
I Kina forventes bilen at koste fra ca. 150.000 danske kroner. Prisen i Danmark er dog endnu ikke officielt bekræftet, og den kan blive påvirket af EU’s nye straftold på kinesiske elbiler.
– Det er meningen, at bilen skal konkurrere med modeller som VW Golf, Toyota Corolla og Peugeot 308, udtaler en talsmand fra Nio ifølge kinesiske CN EV Post.
Firefly-modellen forventes at komme til salg i Kina i april og i Europa senere på året. Nio har ambitiøse planer for det nye mærke og sigter mod at komme ind på 25 nye markeder.
Med en potentiel pris på under 150.000 kroner kan Firefly-modellen blive en seriøs udfordrer til de etablerede bilproducenter i Europa. Måske endda Danmarks billigste elbil.
Nio har allerede gjort sig bemærket med sine innovative elbiler, der tilbyder udskiftelige batterier. Denne teknologi giver brugerne mulighed for hurtigt at udskifte et tomt batteri med et fuldt opladet et på særlige batteriskiftestationer.
Denne funktion forventes også at være en del af Firefly-modellen, hvilket kan give den en fordel i forhold til konkurrenterne. Nio har planer om at etablere et netværk af batteriskiftestationer i Europa, hvilket vil gøre det nemmere for Firefly-ejere at holde deres biler kørende.
Fireflys indtræden på det europæiske marked kan blive en udfordring for de etablerede bilproducenter. Med en aggressiv prisstrategi og innovative funktioner kan Firefly tiltrække kunder, der søger en billig og praktisk elbil.
Herhjemme trænger koncernen da også til en genrejsning. Mærket Nio floppede fuldstændigt i forsøget på at sælge dyrere biler. Resterne af den nordiske del af firmaet er flygtet til Stockholm, og den danske topchef er for længst fyret sammen med stort set alle ansatte. Læs mere om det her.