Branche-organet De Danske Bilimportører er ikke i tvivl: Der er ingen sammenhæng i det, elbil-ejerne betaler for at køre rundt i deres biler.
– I dag er den halvårlige ejerafgift for en lille elbil som en Renault Zoe den samme som for en stor og tung elbil som f.eks. en Fisker Ocean. Det er ikke hensigtsmæssigt.
Sådan siger direktør i brancheorganisationen De Danske Bilimportører Mads Rørvig til Finans.
Dermed lægge direktøren op til en armlægning med den måde afgiftssystemet er skruet sammen herhjemme. Elbil-ejerne skal ikke have lov til at slippe billigt fra det.
I hvert fald ikke over en kam. Også hos FDM kan man se problematikken. Uanset hvor langt elbilerne kommer på én opladning, betaler deres ejer det samme i afgift. Og det er der ingen sammenhæng i.
LÆS OGSÅ: Blev du også stoppet her? Politiet gik efter ‘ulovlige ændringer’ på biler
Og selvom det allerede er aftalt, at registeringsafgiften på elbiler skal fordobles til 80 procent frem mod 2030, er skatteminister Jeppe Bruus (S) ikke begejstret for at også at forlange mere på statens vegne i periodiske afgifter.
Skatteministeren vil umiddelbart heller ikke fastfryse afgiftsniveauet på de nuværende 40 procent. Det vil, peger beregninger på, nemlig efterlade et hul på 6 mia. kr. i statskassen.
Men at elbil-ejerne skal betale mere er kun rimelig, mener Mads Rørvig.
– Så vil elbilerne så at sige betale for elbilerne. Det mener vi vil være både rimeligt og grønt, siger direktøren.