Annonce:

Bilchef: De fleste elbiler er noget værre lort

Rivians RJ Scaringe mener, at mangel på billige elbiler under 350.000 kr. giver Tesla for frit spil. Billigere elbiler er simpelthen for dårlige.

Rivian direktør RJ Scaringe mener, at Tesla dominerer markedet på et forkert grundlag. Han peger på prisen og manglen på billige elbiler.

Det giver ifølge ham Tesla en unødigt stor markedsandel.

Elbilmarkedet udvikler sig konstant. En ting har dog været den samme længe. Tesla har en solid førerposition, selvom de har mødt modgang på det seneste.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den dominans skyldes ifølge Rivians direktør RJ Scaringe ikke kun mærkeloyalitet. Det handler mere om manglen på overbevisende alternativer. Det gælder især for købere, der kigger på elbiler under 350.000 kroner.

Til den pris er det nemlig svært at finde elbiler. I hvert nogen der er værd at eje. Særligt hvis prisen skal være under 350.000 kroner. RJ Scaringe fremhæver det begrænsede udvalg i det prissegment.

Derfor har Tesla længe haft en meget stor markedsandel. Faktisk sidder Tesla på 50 procent af markedet, og det er et problem. Scaringe ser det som et tegn på, at bilisterne i det segement har meget få, reelle alternativer.

Rivians billigere R2 og R3-modeller

For at øge salget af elbiler markant skal der flere valgmuligheder til. Det mener RJ Scaringe. Andelen af elbiler skal stige fra de nuværende omkring 8 procent til 15 og 20 procent, før de til sidste er det eneste, bilisterne må købe.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Valgmuligheder handler ikke kun om flere bilmærker med elbiler. Det handler også om forskellig stil og design. Forskellige funktioner og biltyper er lige så vigtige for udvalget.

Et bredere og mere varieret udvalg på tværs af bilindustrien er vejen frem. Det øger chancen for, at kunderne finder en elbil, der passer til deres behov. Kunderne kan så nemmere vælge biler med forbrændingsmotor fra.

Rivian har, ligesom Tesla i sin tid, valgt en bestemt strategi. De startede med at lancere dyrere køretøjer. Nu bevæger de sig mod de mere overkommelige modeller.


Rivians kommende R2 og R3-modeller forventes at lande under prisgrænsen på 350.000 kroner. Det kan ændre markedet markant.

Flere bilproducenter melder sig også ind i kampen om kunderne. Kinesiske Firefly vil eksempelvis underbyde den kommende Volkswagen ID.1 helt vildt på prisen. Læs mere om det her.

Elbilmarkedets fremtid og konkurrencen

Forbrugerne kan snart få reelle elbiler at vælge imellem. Det understregede Scaringe i et interview med Fox Business.

Han pointerede, at et større udvalg er nøglen, hvis elbilen skal udradere benzin- og dieselbilen.

Flere muligheder vil drive industrien fremad. Det vil øge elbilernes andel af det samlede bilsalg. Det kræver dog, at bilerne møder køberne, hvor de er.

Tidligere var elbilkøbere ofte villige til at betale en merpris. De accepterede måske også kompromiser på visse funktioner. Almindelige kunder søger nu overkommelige priser og praktiske løsninger.

Annonce:

Genkendelighed spiller også en rolle for mainstream-kunderne. Rivians satsning på biler under 350.000 kroner kan hjælpe med at flytte balancen. Det kan bringe flere førstegangskøbere af elbiler ind på markedet.

RJ Scaringes kommentarer afspejler en voksende overbevisning i branchen. Markedet har brug for variation og lavere priser for at accelerere. Sker det ikke, kan og vil elbilen få det mere end svært.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også