Den største motor målt på antal cylindre i en BMW 5-serie nogensinde er på 10 styk i E60/61.
Men hvad nu hvis, det kunne have været 12 allerede mange år før? M
BMW skulle have overvejet den tanke, inden fabrikken i 1987 lod de første eksemplarer af 5-serien med modelkoden E34 trille af samlebåndet.
For selv med M-emblem på bagsmækken lå der stadig kun en rækkesekser ude foran. Ville man have V8-brøl, måtte man et trin ned på ekstraudstyrslisten og krydse den fire-liters 540i af.
HARTGE GJORDE DET
Det var ikke, fordi de 12 cylindre var en mangelvare.
BMW havde M70B50 på lager. En motor, der allerede have vist sit værd i E32 750i og blot to år senere i 1989 kunne findes i 8-serien. H
BMW ikke officelt ikke fik gjort, skabte den tyske tuner, Hartge. H5 blev den døbt.
Dåbsgaven var en V12 på 6-liter med 480 hestekræfter og 620 Nm. Til sammenligning var der 340 hk og 400 newtonmeter til rådighed i den almindelige M5!
Bilen i galleriet herunder er netop en H5. Dog blev den originale motor doneret til et andet projekt.
I stedet gik Bimmeren én liter ned i slagvolumen, da den fik ilagt en 5-liters V12 fra en 850i.
Til at tøjle kræfterne er den sorte slyngel udstyret med Dinan Stage 3-bremser, forstærkede kødben og en Koni-undervogn. Hele herligheden stod til salg på et amerikanske site og røg afsted for 5.200 dollar. Omregnet til danske kroner er det ca. 35.000.
Men der skulle vist også laves en del ifølge annoncen.
Så hvor dyrt det bliver at holde den flotte 5’er kørende, skal ingen vist spørge om, medmindre det er et hjertestop, man er ude efter.
Se den smukke fortids-tysker i galleriet herunder
´