Det burde egentlig være lige omvendt. Men nu viser en undersøgelse, at biler med assistentsystemer oftere kører galt end biler uden.
Det viser sig, at biler udstyret med assistentsystemer oftere er involveret i uheld sammenlignet med biler uden.
En ny undersøgelse fra et hollandsk forsikringsselskab kaster lys over den overraskende tendens i skadestatistikkerne.
Marko Nanne fra forsikringsselskabet Univé peger på, at det især skyldes bilisterne selv. De har nemlig en vane med at stole for meget på systemerne.
– Mange mennesker, der kører i den slags biler, overvurderer systemets muligheder, siger han.
Undersøgelsen, der analyserer et omfattende datamateriale af bilulykker i Holland, har skelnet mellem biler med og uden førerassistentsystemer, og resultaterne har overrasket eksperterne.
At bilerne kører galt er ofte bilisternes skyld
– I biler med førerassistentsystemer var antallet af skader 25 procent højere sidste år, og i år forventer vi en stigning på 44 procent, siger Marko Nanne til Auto Week.
Ofte er biler, der har førerassistentsystemer, nyere og dyrere. Noget der kun gør dem dyrere at reparere, når det går galt.
Nogle assistentsystemer er dog blevet lovpligtige de sidste par år. Systemer som bilisterne ikke må slå fra. I hvert fald ikke permanent. Læs mere om det her.
Analytikere mener, at ejere af disse biler får en falsk følelse af tryghed i bilerne. Med andre ord føler bilisterne sig overdreven sikre på, at det ikke går galt. Det sørger computeren jo for. Men den slags blind tillid til et computerbaseret system øger i sig selv risikoen for ulykker.
Marko Nanne forklarer, at assistentsystemerne kun virker i et begrænset omfang. Som bilist kan man altså ikke tillade sig at kravle bag rattet og slå hjernen fra.
– Førerassistentsystemer har et stort potentiale til at forebygge trafikulykker og skader. Men de er for begrænsede til at kunne bruges uden interaktion fra føreren.
– Vi må indse, at den teknologi er en tilføjelse til vores køreevner, ikke en erstatning for dem.
Nanne opfordrer bilejere til at udvise forsigtighed og undlade at overlade kørslen helt til bilens computer, da fuldt selvkørende biler fortsat er et fremtidsscenarie.
I stedet bør bilisterne primært stole på deres egen dømmekraft, hvor førerassistentsystemer blot fungerer som en supplerende hjælp.
– Hvis det lykkes, vil vi virkelig kunne bruge fordelene ved førerassistentsystemer,” siger Marko Nanne.
Siden 2022 har EU indført krav om, at nye biler skal være udstyret med førerassistentsystemer som nødbremsehjælp, vognbaneassistent, parkeringssensorer og bakkameraer.
I 2024 blev der tilføjet yderligere regler, så alle nye biler som standard skal udstyres med en såkaldt intelligent fartpilot og Event Data Recorder, der logger alle oplysninger om bilen i tilfælde af uheld.
Læs flere artikler efter annoncerne: