Annonce:

Biler med manuelt gear er “super vigtige”, siger Porsche

Selvom automatgearet stadig skubber det manuelle gear længere og længere ud, nægter Porsche at give slip. De tre pedaler er ‘super vigtige’, siger mærket.

Porsche holder fast i, at manuelt gear er en vigtig del af deres biler, især i en tid hvor automat-gearkasser dominerer markedet.

Andreas Preuninger, chef for Porsches GT-afdeling, siger, at det for ham er vigtigt, at det manuelle gear altid er en mulighed.

– For mig helt personligt har det altid været super vigtigt at have en manuel gearkasse.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Selvom den manuelle gearkasse er en uddøende race, og selv i Danmark, hvor den engang var det mest almindelig på grund af afgifter, er den ved at blive fortid, holder Porsche fast i traditionen.

I Porsche 911-programmet vil der fremover været mindst én model med manuelt gear. Det bekræfter Preuninger, der selv foretrækker manuelt gear, i et nyt interview.

– Jeg har ikke noget imod at skifte gear, selv på banen, vel vidende at PDK er hurtigere,” siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Denne udmelding kommer kort tid efter, at Porsche i øvrigt fjernede den manuelle gearkasse i basismodellen 911 Carrera S. Dermed er GT3 og Carrera T de eneste tilbageværende modeller med manuelt gear i Porsches modelprogram.

GT3, der er faceliftet i 2025, er nu den eneste Porsche, hvor køberen kan vælge mellem manuelt gear eller Porsches PDK dobbeltkoblingsgear

I USA, som er et af de vigtigste markeder for tyskerne, er kunderne delt i to lejre. 46 procent vælger manuelt gear i den normale GT3, mens 75 procent vil have tre pedaler i den mere ‘afdæmpede’ Touring-model.

Preuninger understreger vigtigheden af valgmuligheder og fortæller, at han allerede under udviklingen af 991-generationen af 911 lagde det manuelle gear på bordet. Det skulle være en mulighed. Det skete da også med 911 R.

– 911 R var mere eller mindre udviklingsprojektet for den gearkasse, vi stadig har i dag, siger han.

På trods af at dobbeltkoblingsgearkasser er blevet bedre, er Preuninger ikke bekymret for, at manuelt gear vil forsvinde på grund af emissionskrav.


Han argumenterer for, at manuelt gear faktisk bidrager til lavere forbrug og emissioner.

“Det manuelle gear er helt konkret lettere, hvilket bidrager til bedre forbrug og færre emissioner, og du har flere hestekræfter til rådighed, fordi den indre modstand i en manuel gearkasse er væsentligt lavere end i en PDK-gearkasse, forklarer han.

Preuninger tilføjer, at en bil med manuelt gear i den virkelige verden bruger mindre brændstof og dermed udleder mindre CO2 end en tilsvarende bil med PDK.

Annonce:

Manuelt gear ser altså ud til at blive i GT3, ligesom den særdeles omdrejningvillige boksermotor med seks cylindre heller ikke skal nogen steder. For at overholde de stadigt strengere emissionskrav er Porsche dog nødt til at bruge hele fire katalysatorer.

For at holde fast i, at en GT3 altså skal have 502 hestekræfter har ingeniørerne givet motoren nye knaster, nye gasspjæld og en række andre, små ændringer. Ifølge Preuninger er det en udfordring, der er værd at tage op.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:
Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også