Euro NCAP vil tildele bilmærker, der ikke har fysiske knapper i deres biler, minuspoint, lyder det nu fra testorganisation.
Biler med meget få – og dem helt uden – fysiske knapper kan snart være fortid. I hvert fald vil Euro NCAP fra 2026 give den slags biler minuspoint.
Det skriver Vi Bilägere.
Boosted har også tidligere omtalt Euro NCAP’s løftede pegefinger over for bilmærkerne, som de seneste år på det nærmeste er gået i selvsving over at samle alle funktioner i én stor skærm.
Det er en billigere måde at lave bilerne på. Men talrige undersøgelser har vist, at det stjæler bilisternes opmærksomhed, når de både skal holde øje med trafikken og bilens skærm.
Så nu skal det udløse minuspoint at gemme bilernes vigtigste funktioner i skærmen.
Det er især blinklys, katastrofeblinket og vinduesviskere, hornet og alle SOS-funktioner, såsom EU’s obligatoriske eCall-funktion, som Euro NCAP vil straffe bilmærkerne for ikke at have gjort til funktioner med fysiske knapper.
– Berøringsskærme er blevet et problem i hele branchen, hvor næsten alle bilproducenter flytter nøglekontroller over på centrale berøringsskærme, hvilket tvinger chaufførerne til at tage øjnene fra vejen, hvilket øger risikoen for ulykker på grund af uopmærksomhed i trafikken.
– Nye Euro NCAP-tests vil fra 2026 derfor tilskynde bilfabrikanter til at bruge separate, fysiske kontroller til grundlæggende funktioner på en intuitiv måde for at fremme sikrere kørsel, siger Matthew Avery, Euro NCAPs direktør for strategisk udvikling.
Hos BMW er man allerede på forkant med den udvikling. I hvert fald har det tyske mærkes direktør forudsagt, at de helt store skærme, som bl.a. findes i Tesla i dag, i fremtiden nok vil blive forbudt. Læs mere om det her.