Det synes mere og mere som om, at ejerne af Saabs tidligere fabrik i Trollhättan har indset, at produktionen aldrig kommer i gang igen.
De kunne være kommet i gang igen. Men nu skal de enorme hydrauliske presser på Saabs tidligere bilfabrik i Trollhättan demonteres.
Det er håbet, at fabrikkens ejere kan finde nye aftagere til presserne der har skubbet hver eneste Saab-model siden 1960’erne ud på vejene.
– De har presset alt fra Saab 96 og 99 til de sidste 9-5, det er ikke småting. Men det er samtidig en nyhed for mig, siger Peter Bäckström, kurator ved Saab Car Museum, til Carup.
Museet ligger lige i nærheden af bilfabrikken, der nu altså skal demonteres. Det forlyder, at der allerede er interesse fra lande som Kina og USA. Også selvom de ældste hydrauliske maskiner i Trollhättan er helt tilbage fra 1967.
Da den var ny, byggede Saab modellerne 96 og 99. Siden da har pressen formet konturerne af Saab 900, 9000, 9-3 og 9-5.
LÆS OGSÅ: Kæmpe bil-leverandør i krise – 2.100 mister jobbet nu
Det var de samme maskiner, som gik i stå, da Saab Saab Automobile gik konkurs i 2012. Siden forsøgte det kinesisk-ejede NEVS, National Electric Vehicle Sweden, at få produktionen til at køre igen.
Hurtigt mistede man dog rettighederne til Saab-logoet og økonomien i projektet. Det hele faldt endegyldigt sammen, da de kinesiske ejere selv gik konkurs i 2023.
Den seneste nye fra den kendt er et kulsejlet projekt med en mærkelig libanesisk forretningsmand, der købte rettighederne til den sidste bil, som de tidligere Saab-ansatte stod bag.
Også det projekt kollapsede dog, fordi forretningensmanden Jihad Mohammad løb fra aftalens betingelser om at bygge biler på fabrikken i Sverige. Og nu ser det ud til, at der aldrig igen skal bygges biler i Trollhättan.
Vidste du i øvrigt, at det var en dansker som i 2019 købte den sidste Saab nogensinde. Claus, der bor i Hadsund i Jylland, betalte 325.000 danske kroner for bilen. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!