Stellantis’ Mirafiori-fabrik, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italien, ligger igen stille. Denne gang forlænges produktionstoppet til slutningen af januar.
Bilproducenten Stellantis har endnu en gang besluttet at forlænge produktionsstoppet på deres Mirafiori-fabrik i Italien.
Fabrikken, som blandt andet producerer Fiat 500e og biler fra luksusmærket Maserati, har været påvirket af en længere periode med svigtende salgstal og ustabil efterspørgsel.
I september blev det første produktionsstop for Fiat 500e annonceret og varede i fire uger. Efterfølgende blev pausen forlænget, først til slutningen af oktober og derefter ud i november.
Selvom produktionen blev genoptaget kortvarigt, blev samlebåndene igen stoppet den 2. december. Senest var planen, at arbejdet skulle starte igen den 6. januar. Men det er nu udskudt til mindst den 20. januar.
Det fortsatte produktionsstop rammer ikke kun Fiat, men også Maserati, som fremstiller biler på samme fabrik.
Maserati har haft vanskeligheder med at finde fodfæste på nøglemarkeder som USA og Kina, hvilket har medført lavere efterspørgsel. Fabrikken står derfor stille for begge mærker i perioden.
Særligt Fiat har oplevet udfordringer i Europa, hvor deres markedsandel er faldet markant over de seneste år.
Elbilen Fiat 500e, som skulle styrke salget, har ikke levet op til forventningerne. Udviklingen af en ny hybridversion af Fiat 500 er i gang, men den forventes først at være klar omkring 2025 eller senere.
Maserati står over for lignende problemer. Trods flere forsøg på at relancere mærket med nye modeller, har salget ikke været tilstrækkeligt til at dække de høje udviklingsomkostninger, der er forbundet med at producere biler i premiumsegmentet.
Fabrikkens udfordringer afspejler en bredere tendens i bilindustrien, hvor konkurrencen om at levere avancerede teknologier til lavere priser presser især de mindre aktører.
Stellantis har tidligere forsøgt at reducere omkostningerne ved at dele teknologi og komponenter på tværs af deres mange bilmærker.
Denne strategi har vist sig effektiv i prisfølsomme segmenter. Men det kan også ramme de dyrere mærker som Maserati i nakken. Her sætter kunderne nemlig ikke pris på at kunne finde de samme kontakter og andre dele i en Fiat 500.
Fremtiden for fabrikken i Mirafiori og de mærker, der produceres her, forbliver af samme grund usikker.
Med stigende konkurrence og pres på både elbiler og luksusbiler ser Stellantis ud til at stå over for store udfordringer i de kommende år. Også selvom den øverste direktør lige er fyret. Læs mere om det her.