Den tyske underleverandør til bilindustrien ElringKlinger AG vil i 2030 være 50/50 procent afhængig af forbrændingsmotoren. Brint er ikke opgivet.
54-årige Thomas Jessulat overtog sidste år den øverste direktørpost hos ElringKlinger AG, der lever en tilværelsen som underleverandør til bilindustrien.
Og selvom Jessulat har et mål, om at virksomheden sælger for 3 milliarder euro svarende til 22,3 milliarder danske kroner i 2030, betyder det ikke, at forbrændingsmotoren er ude.
Det skriver Automobilwoche.
I sin første udtalelse til pressen siden tiltrædelsen i oktober 2023 fortæller Thomas Jessulat, at mindst halvdelen af virksomhedens salg i 2030 skal komme fra noget, der er ‘uafhængigt af forbrændingsmotoren’.
LÆS OGSÅ: Dansk bilfirma konkurs – snød kendis for millioner
Det betyder dog ikke, at ElringKlinger AG satser blindt på almindelige elbiler. Altså dem der skal lades op gennem et kabel fra en ladestander.
– Vi er kun lige begyndt, når det kommer til brint, siger Thomas Jessulat til mediet.
Vi skal ikke ret mange længere ud i bilindustrien for at finde nogen, som heller ikke vil afskrive muligheden for elmotorer drevet af brint i personbiler.
BMW tester i øjeblikket en flåde af brintdrevne SUV’er. Og de er faktisk billigere end dieselmodellerne. Læs mere om det her.
Lidt længere væk – i hvert fald geografisk set – kaster japanske Toyota også penge efter brintteknologien. Men det skyldes også, at japanerne forholder sig skeptisk over for en 100 procents statsning på elbiler med ledning.
– Materialer til batterier og vedvarende opladningsinfrastruktur vil i sidste ende være tilgængelige i stort omfang.
– Men det vil tage årtier at skalere op for mineralerne (til batterierne, red.) og infrastrukturen, siger mærkets forskningschef Gill Pratt til Bloomberg.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!