Myndighederne har forbudt en bilforhandler at bruge en reklame, der indeholder ‘stødende ord’.
De new zealandske myndigheder har tilsyneladende ingen humor. I hvert fald ikke hvis man spørger bilforhandleren Portage Cars i byen New Lynn.
Ejeren har nemlig fået et forbud mod at bruge en reklame, fordi der i reklamen bliver sagt ordet ‘Milf’, der er en forkortelse for ‘mom I’d like to fuck’.
Og det må man altså ikke sige i reklamer, har landets reklameråd Advertising Standards Agency afgjort.
I reklamen taler en influencer varmt om en plugin-hybrid-udgave af Mitsubishi Outlander. En bil, siger influcenceren, der får ejeren til at ligne netop en ‘milf’ bag rattet. Det skriver New York Post.
LÆS OGSÅ: Toyota-reklame bandlyst: “De bryder fartgrænsen”
Ordet ‘milf’ er dog ikke det eneste, der har fået reklamerådet til at slå ned over for den new zealandske bilforhandler.
Reklamerådet mener nemlig også, at bilforhandleren ikke har noget af have flere andre påstande i.
Blandt andet bliver der i den nu forbudte reklame sagt, at forhandleren kan tilbyde ‘verdens nemmeste finansiering’. Men det, mener reklamerådet, kan forhandleren ikke bevise.
Det er langt fra første gang, at en bilreklame bliver sendt i skammekrogen. Toyota og Hyundai fik eksempelvis de engelske myndigheders ord for, at de har løjet for forbrugerne.
Og det i sådan en grad, at de ikke bare skal trække udsagn men hele reklamer tilbage fra det engelske marked. Læs mere om sagen her.