Elbil-ejere kan også have dårlige vaner. Derfor tager bilforhandlere nu et nyt våben, der kan afsløre den værste slags, i brug.
Det burde være lige til. I med stikket og så lader elbilen. Færdig arbejde. Hvis du da har tålmodigheden.
Men at lade en elbil er ikke bare sådan lige til. Batterierne i langt de fleste elbiler har nemlig godt af ikke at blive sjatladet eller ladet helt op.
Det nedbryder ganske enkelt cellerne i batteripakken hurtigere. Og for at komme uden om de værste tilfælde af den slags er flere bilforhandlere nu begyndt at sætte testere på brugte elbiler.
Det skriver Reuters.
LÆS OGSÅ: Glæder fra 1. juli 2024 – Biler forbydes og bilister tvinges til at betale dobbelt
Afslører testen, at brugte elbilers batteripakker er i for dårlig stand, siger bilforhandlerne i stigende grad nej tak.
Til nyhedsbureauet forklarer firmaet Altelium, der lever af verificerer batteripakkers heldbredstilstand, at 5.000 britiske bilforhandlere er hoppet med på idéen. Det samme er yderligere 7.000 bilforhandlere i USA.
Hos konkurrenten Aviloo lyder vurderingen, at batteris formåen efter 100.000 kilometer kan svinge så meget som op til 30 procent, alt efter hvordan ejeren har ladet på bilen.