Annonce:

Bilgigant fyrer 9.000 – lukker halvdelen af berømt fabrik

Den har sprøjtet biler ud i et tempo, der var svært at fatte. Men nu skal Nissans Qashqai-fabrik i Sunderland sættes 50 procent ned i tempo for at spare.

Nissan reducerer produktionen på deres fabrik i Sunderland i England for at spare penge. Halvdelen af mærkets produktionskapacitet fjernes, da et af to skiftehold stoppes.

Det sker som led i en større, global spareplan, der blev meldt ud samtidig med, at Nissan gjorde det klart, at man kan være løbet tør for penge inden for et år.

Den økonomiske situation rammer nu en af deres populære modeller, Qashqai. Produktionen af modellen skæres nemlig markant ned. Tidligere var produktionen i Sunderland baseret på to skift hver eneste dag. Nu reduceres det til et enkelt skift.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver den hollandske udgave af Top Gear.

Natholdet på fabrikken er afskaffet. Nedskæringen i produktionen understreger de udfordringer, Nissan står over for. Samtidig skal ledelsen forholde sig til, at en fusion med Honda er faldet på gulvet på grund af helt centrale uenigheder. Læs mere om det her.

I Danmark har Qashqai været en af de mest solgte biler overhovedet. Dog er salget faldet. Tidligere generationer af Qashqai oplevede højere salgstal. Nissans elbil, Ariya, har ikke kunnet kompensere for tabet. Sidste år blev der solgt 234 eksemplarer af Ariya herhjemme.

Faktisk var salget af Qashqai bedre, mens salget af elbilen Leaf ligger næsten dødt. Det kan dog skyldes, at den danske importør har trukket bilen fra markedet. Og at der nu kun kan være lagerbiler tilbage.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Nissan var et af de første bilmærker, der for alvor kastede sig over elbiler. Og selvom Leaf var blandt de første, har japanerne ikke siden kunnet følge med tempoet.

Konkurrenterne har videreudviklet segmentet, mens Nissan kæmper med økonomiske problemer. Det er uvist, om virksomheden kan vende den negative udvikling.

Nissan har allerede meldt ud, at 9.000 stillinger skal skæres fra. Og at den administrerende direktør, Makoto Uchida, frivilligt giver afkald på halvdelen af sin egen løn.


Nissan skal dog stadig forholde sig til, at man er på vej ud af alliancen med Renault. Noget som ellers reddede japanerne fra en truende konkurs i slutningen af 1990’erne.

Værre bliver det af, at planen om en fusion med Honda er endt uden resultat. Honda-chef, Toshihiro Mibe, krævede angiveligt, at Uchida trak sig, og at Nissan blev et mærke underlagt Honda, før forhandlingerne overhovedet kunne fortsætte.

Nissan er ikke de eneste med økonomiske kvaler. Også hos Volkswagen er man presset godt og grundigt. For første gang nogensinde i mærkets historie skal der lukkes fabrikker i Tyskland.

Og søstermærket Audi har i februar lukket sin eneste fabrik i Belgien. Skoda har netop meldt ud, at man på grund af høje omkostninger til elbiler skal af med 8.000 ansatte.

Til sammenligning koster Audis farvel til Belgien omkring 3.000 arbejdspladser. Job som landets regering ikke kunne redde, selvom både de ansatte og ministre forsøgte at få tyskerne på andre tanker.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også