Ford i Tyskland har i år været på en alvorlig slankekur, og nu mister yderligere 4.000 ansatte deres job. De fleste på fabrikken i Köln.
Ford planlægger at nedlægge 2.900 stillinger i Tyskland inden udgangen af 2027.
Det skal ske som led større spareplan. En stor del af disse nedskæringer vil ramme fabrikken i Köln, hvor virksomheden også har sit europæiske hovedkvarter og producerer to elbiler.
I alt forventer Ford at skære 4.000 arbejdspladser på tværs af Europa, herunder 800 i Storbritannien og 300 i andre EU-lande.
Det skriver det tyske nyhedsbureau dpa.
Fords beslutning er en del af en større omstilling i bilindustrien, hvor overgangen til elbiler lige nu koster adskillige tusinde arbejdspladser.
LÆS OGSÅ: EU vil tvinge bilister til at skrotte ældre biler
Omkring en fjerdedel af de 11.500 arbejdspladser på Fords anlæg i Köln kan forsvinde som følge af den nye sparerunde, mener virksomhedens samarbejdsråd.
Fords ledelse har forklaret, at økonomiske tab i personbilssegmentet og høje omkostninger forbundet med elektrificering er blandt hovedårsagerne til beslutningen. Strenge krav til CO2-emissioner og konkurrence fra andre elbilproducenter spiller også ind.
Produktionen af Fiesta-modellen med forbrændingsmotor foregik også i Köln. Den blev dog stoppet tidligere i år.
I stedet har Ford investeret næsten 15 milliarder kroner (svarende til to milliarder euro) i sin fabrik for at kunne producere elbiler.
Allerede nu ruller to elbilmodeller af samlebåndet som de første masseproducerede elbiler fra den europæiske afdeling af det amerikanske mærke.
Samtidig kritiserer ledelsen manglen på en klar politisk strategi i Tyskland og resten af Europa. Noget som Ford mener vil støtte udrulingen af.
Læs også: Flere spændende nyheder fra og om bilernes verden!
De opfordrer til, at markedsvilkårene forbedres gennem politiske initiativer. I England vil Ford eksempelvis have fjernet momsen. Men kun på elbiler. Læs mere om det her.
De udfordringer, som Ford står overfor, er ikke unikke. Mange tyske bilproducenter er under pres på grund af faldende efterspørgsel på elbiler. Og sådan har det faktisk været, lige siden den tyske regering fjernede afgiftsstøtten i december sidste år.