Stellantis-koncernen, der i Europa ejer alt fra Opel over Peugeot til Alfa Romeo, oplevede et veritabel kollaps i salget i løbet af tredjekvartal.
Bilkoncernen Stellantis, der står bag mærker som Jeep, Peugeot og Fiat, oplevede et fald i salget på 27 procent i tredje kvartal.
Nedgangen skyldtes ifølge koncernens selv primært udfordringer på det nordamerikanske marked, hvor virksomheden kæmper mod ekstremt store lagre af bil som endnu ikke er solgt.
I Europa bidrog overgangen til nye generationer af biler til de svigtende salgstal, da lanceringen af nye modeller, herunder Citroën C3 og C3 Aircross, er forsinket.
I tredje kvartal leverede Stellantis en langt færre biler end i samme periode året før. Koncernen peger på “produktionshuller i adskillige modeller i forbindelse med en global produktovergang… og modvind fra et udfordrende europæisk markedsmiljø.”
Det fremgår af en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Så uhyggeligt meget taber den nye Volvo EX30 i værdi pr. kilometer
I Nordamerika kollapsede omsætningen med 42 procent til 95 milliarder kroner på grund af faldende salg og prisfald for at få ryddet ud i lagre rundt omkring.
“Selvom resultaterne er under vores potentiale, er vi tilfredse med, hvordan vi har reduceret vores amerikanske varelagre betydeligt, og vi er på rette spor til at nå vores mål for årets udgang, siger koncernens nye finansdirektør, Doug Ostermann.
Investorerne tog tilsyneladende godt imod denne melding, da Stellantis-aktien steg med over tre procent oven på regnskabets offentliggørelse.
Et lyspunkt var den 14 procent stigning i salget i Latinamerika som især bærers fremad Brasilien og Argentina.
Stellantis selv forventer, at forretningen er tilbage på sporet, efterhånden som salget af de cirka 20 nye køretøjer, der er lanceret i år, stiger. Det inkluderer den nye Peugeot 3008 som Stellantis hævder, at man allerede har 75.000 bestillinger på.
I Nordamerika forventes en ny bølge af køretøjer snart at blive lanceret, herunder Jeep Wagoneer S og en ny elektrisk version af Ram 1500.
Stellantis, der har en portefølje på 15 bilmærker, har oplevet en turbulent periode efter år med rekordhøje overskud siden grundlæggelsen i 2021, hvor PSA (Peugeot-Citroen) og FCA (Fiat-Chrysler) fusionerede.
I september nedjusterede Stellantis sine forventninger til driftsmarginerne fra et tocifret niveau til et sted mellem 5,5 og 7 procent for 2024. Dette skyldtes en “forværring” af det globale bilmarked og stigende konkurrence fra Kina.
Siden sidste måned har Stellantis annonceret ankomsten af flere nye marketingchefer i et forsøg på at få sat skub i salget. Den mangeårige administrerende direktør, Carlos Tavares, trækker sig tilbage i 2026.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!