Stellantis-koncernen, der i Europa ejer alt fra Opel over Peugeot til Alfa Romeo, oplevede et veritabel kollaps i salget i lรธbet af tredjekvartal.
Bilkoncernen Stellantis, der stรฅr bag mรฆrker som Jeep, Peugeot og Fiat, oplevede et fald i salget pรฅ 27 procent i tredje kvartal.
Nedgangen skyldtes ifรธlge koncernens selv primรฆrt udfordringer pรฅ det nordamerikanske marked, hvor virksomheden kรฆmper mod ekstremt store lagre af bil som endnu ikke er solgt.
I Europa bidrog overgangen til nye generationer af biler til de svigtende salgstal, da lanceringen af nye modeller, herunder Citroรซn C3 og C3 Aircross, er forsinket.
I tredje kvartal leverede Stellantis en langt fรฆrre biler end i samme periode รฅret fรธr. Koncernen peger pรฅ โproduktionshuller i adskillige modeller i forbindelse med en global produktovergangโฆ og modvind fra et udfordrende europรฆisk markedsmiljรธ.โ
Det fremgรฅr af en pressemeddelelse.
LรS OGSร : Sรฅ uhyggeligt meget taber den nye Volvo EX30 i vรฆrdi pr. kilometer
I Nordamerika kollapsede omsรฆtningen med 42 procent til 95 milliarder kroner pรฅ grund af faldende salg og prisfald for at fรฅ ryddet ud i lagre rundt omkring.
โSelvom resultaterne er under vores potentiale, er vi tilfredse med, hvordan vi har reduceret vores amerikanske varelagre betydeligt, og vi er pรฅ rette spor til at nรฅ vores mรฅl for รฅrets udgang, siger koncernens nye finansdirektรธr, Doug Ostermann.
Investorerne tog tilsyneladende godt imod denne melding, da Stellantis-aktien steg med over tre procent oven pรฅ regnskabets offentliggรธrelse.
Et lyspunkt var den 14 procent stigning i salget i Latinamerika som isรฆr bรฆrers fremad Brasilien og Argentina.
Stellantis selv forventer, at forretningen er tilbage pรฅ sporet, efterhรฅnden som salget af de cirka 20 nye kรธretรธjer, der er lanceret i รฅr, stiger. Det inkluderer den nye Peugeot 3008 som Stellantis hรฆvder, at man allerede har 75.000 bestillinger pรฅ.
I Nordamerika forventes en ny bรธlge af kรธretรธjer snart at blive lanceret, herunder Jeep Wagoneer S og en ny elektrisk version af Ram 1500.
Stellantis, der har en portefรธlje pรฅ 15 bilmรฆrker, har oplevet en turbulent periode efter รฅr med rekordhรธje overskud siden grundlรฆggelsen i 2021, hvor PSA (Peugeot-Citroen) og FCA (Fiat-Chrysler) fusionerede.
I september nedjusterede Stellantis sine forventninger til driftsmarginerne fra et tocifret niveau til et sted mellem 5,5 og 7 procent for 2024. Dette skyldtes en โforvรฆrringโ af det globale bilmarked og stigende konkurrence fra Kina.
Siden sidste mรฅned har Stellantis annonceret ankomsten af flere nye marketingchefer i et forsรธg pรฅ at fรฅ sat skub i salget. Den mangeรฅrige administrerende direktรธr, Carlos Tavares, trรฆkker sig tilbage i 2026.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk