Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ud af 2024 med et underskud på 7,5 milliarder danske kroner. Nu skal 14.000 folk fyres.
Tyske ZF Friedrichshafen AG står midt i en akut krise. Bildeleganten kom ud af 2024 med et underskud på hele 7,5 milliarder kroner.
Det skriver Automobilwoche i denne uge.
Men hos ZF, der lever af bl.a. at bygge gearkasser, har man længe vidst, at det går den forkerte vej. Allerede sidste år blev det meldt ud, at virksomheden skal fyre.
Hele 14.000 folk skal væk, fordi der skal findes 44 milliarder kroner i besparelser henover de næste 5 år.
I alt har ZF, hvis fulde navn er ZF Friedrichshafen AG, 54.000 ansatte. Og det er 14.000 af dem, firmaledelsen vil af med inden 2026.
Udmeldingen vækker bekymring blandt de fagforeningsvalgte tillidsrepræsentanter i det såkaldte samarbejdsråd, der er et bindeled mellem de ansatte og ledelsen.
– Denne meddelelse vækker bekymring, når vi faktisk har brug for fuld forpligtelse til at levere til kunder, styre recessionen og transformationen, sagde Achim Dietrich, formand for samarbejdsrådet, der er bindeledet mellem de ansatte og ledelsen hos ZF, i juli 2024.
Men her slutter kritikken ikke. For hos fagforeningen IG Metall i Bayern, der organiserer de fleste af ZF’s ansatte, lægger man ansvaret for, at der mangler 44 milliarder kroner i kassen, direkte over på ledelsen.
– Selskabets ledelse har sat ZF i en vanskelig position gennem strategiske fejlvurderinger og fejlslagne finansieringsmodeller, når der er opkøbt for milliarder.
– Medarbejdere bør holde hovederne højt i forbindelse med disse fatale ledelsesfejl. Det vil vi forsvare os imod, siger IG Metall-distriktschef Horst Ott.
ZF er langt fra de eneste, som mangler frygteligt mange penge i kassen. I Østrig forsøger Magna Steyr, der byggede biler for Fisker Inc., at dække et milliardstort tab.
Magna Steyr-ledelsen mener nemlig, at de tabte 2,7 milliarder kroner på Fisker Inc.’s konkurs. Pengene er dels nogle, som fabrikken i Østrig aldrig har fået for at bygge biler til Fisker, dels nogle man har tabt på de aktier i bilmærket, som man fik i stedet for kontanter.
Men selv de langt mere etablerede mærker kæmper med nedgangstider. Hos Volkswagen skal tre fabrikker i Tyskland og 35.000 ansatte skæres fra.
Søstermærket Audi har lukket sin fabrik i Belgien og har fyret adskillige tusinde ansatte. Og hos Porsche skal 4.500 stillinger væk.
Endnu værre står det til hos Skoda, hvor næsten det dobbelte antal ansatte skal væk. Hos Skoda er direktør dog sur over, at medierne bragte den historie. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: