Den tyske bildele-gigant ZF har trukket sig fra et milliarddyrt projekt med en fabrik kun til mikrochips i Tyskland. Firmaet skal nemlig spare uhyggeligt mange milliarder.
Bilgiganten ZF har besluttet at trække sig fra et planlagt mikrochipfabrik-projekt i det vestlige Tyskland, som skulle være realiseret i samarbejde med den amerikanske chipproducent Wolfspeed.
Projektet, der er anslået at koste partnerne 3 milliarder dollars, står nu over for en usikker fremtid.
Beslutningen om at standse projektet kommer ifølge kilder fra industrien efter, at Wolfspeed valgte at sætte planerne på pause. Baggrunden for denne skrinlægning er en lavere efterspørgsel efter mikrochips, der også kaldes halvledere, end forventet og tvivl om værdien af Wolfspeeds indtog på det europæiske marked.
ZF havde tidligere forpligtet sig til at investere 185 millioner dollars i fabrikken, der skulle have produceret chips til elektriske køretøjer.
Projektet blev offentliggjort i februar 2023 og omfattede både en fabrik og et forsknings- og udviklingscenter i den tyske delstat Saarland. Hvis projektet opgives helt, vil det være et yderligere slag mod Tysklands ambitioner om at tiltrække internationale investeringer og fremme landet som en attraktiv forretningsdestination.
LÆS OGSÅ: Haas indrømmer endnu en Kevin Magnussen-fejl
I forbindelse med de seneste medieberetninger, der peger på ZF som årsagen til forsinkelsen af projektet, har virksomheden afvist dette.
“Wolfspeed har det overordnede ansvar for projektet. ZF har altid ydet intensiv og aktiv støtte,” udtalte en talsmand fra ZF i en e-mail, men ZF ønskede ikke at kommentere beslutningen om at trække sig.
Det oplyser Reuters.
Repræsentanter fra Wolfspeed og det tyske økonomiministerium har heller ikke ønsket at udtale sig om sagen.
Efterspørgslen på elektriske køretøjer har udviklet sig langsommere end forventet, hvilket har sat ZF under økonomisk pres.
Virksomheden har allerede annonceret planer om at reducere arbejdsstyrken i Tyskland med 25% frem mod 2028 og har desuden sænket sine forventninger til fremtidig indtjening. Samtidig skal der findes op mod 44 milliarder kroner i besparelser. Læs mere om det her.
Wolfspeed udsatte allerede sidste år sine planer for fabrikken, da finansieringen endnu ikke var på plads. Ifølge virksomheden forventedes konstruktionen tidligst at begynde i midten af 2025.
Trods de aktuelle udfordringer har Wolfspeed dog ikke definitivt skrinlagt projektet og er fortsat fokuseret på at øge produktionen i sin amerikanske fabrik i New York, efter at besparelser blev iværksat som følge af svagheden på både det europæiske og amerikanske marked for elbiler.
Udfordringerne, som dette projekt står over for, er ikke enestående. Flere halvlederproducenter, herunder Intel, har også forsinket deres planer om at etablere nye fabrikker i Europa.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!