Nissan har planer om at gifte sig med Honda i en ny bilkoncern. Men det betyder ikke, at japanerne kan bruge løs af penge. Tværtimod skal 2.000 ansatte fyres.
Nissan har ifølge mediet Yomiuri Shimbun Online planer om omfattende nedskæringer på det nordamerikanske marked. Alene på mærkets fabrikker i USA står 2.000 til at miste jobbet.
Beslutningen kommer som følge af et behov for at reducere omkostninger og effektivisere produktionen.
Nedskæringerne er en del af en større global strategi, hvor Nissan planlægger fyringen af 9.000 medarbejdere på verdensplan. 70 procent af de ansatte skal findes i produktionen, lyder det.
Nissans fabrikker i Smyrna, Tennessee og Canton, Mississippi forventes hårdest ramt af nedskæringerne. Ikke bare skal der fyres ansatte. Fabrikkerne skal også nedlægge to af i alt fire aktive samlebånd hver.
På den måde kan Nissan reducere sin produktion i netop USA med helt op til 25 procent. Ifølge Yomiuri Shimbun Online vil Nissan allerede til april gå i gang med at lukke samlebånd og fyre fabriksansatte.
Den næste del af fyringsrunden følger til efteråret. Nissan har ikke offentliggjort yderligere detaljer om, hvilke specifikke afdelinger eller stillinger der vil blive berørt af fyringerne.
Men nedskæringerne kommer på et tidspunkt, hvor Nissan står over for stribevis af økonomiske udfordringer og en potentiel fusion med Honda. Bilmærket har erkendt, at man reelt kun har penge til at holde sig kørende i et år. Derfor er de drastiske nedskæringer nødvendige.
Overfor Automotive News vil Nissans PR-ansvarlige i Nordamerika Brian Brockman hverken be- eller afkræfte fyringsrunden. Ligesom man heller ikke vil udtale sig om yderligere nedskæringer på fabrikkerne.
Nedskæringerne i USA er blot en del af en række tiltag, som Nissan implementerer for at reducere omkostninger og forbedre effektiviteten. Bilmærket går efter at sige farvel til mindst 20 procent af produktionskapacitet samlet set.
Før der er en officiel udtalelse fra Nissan at komme efter, er det dog usikkert præcist, hvordan nedskæringerne rammer. På den anden side kom det i denne uge frem, at japanerne dropper en amerikansk-udviklet SUV, der er mindre end Qashqai. Kundegrundlaget er ganske enkelt for småt.
Japanerne er langt fra de eneste der skærer ned for at holde forretningen kørende. Tilbage i november meddelte Volvo Trucks, at 250 fyringer tidligere på året ikke var nok. Og at man vil afskedige yderligere. Salget kan simpelthen ikke følge med produktionen.
Anderledes drastisk står det til i Tyskland, hvor en 78 år gammel underleverandør torsdag i sidste uge kastede konkurs-håndklædet i ringen.
1.600 ansatte mistede dermed jobbet. Det skete bl.a. fordi forhandleringerne med en kinesisk investor faldt fuldstændigt sammen kort før jul. Læs mere om det her.
Det går heller ikke meget bedre på to hjul. Østrigske KTM kæmper mod en milliard-gæld. Og senest har investorerne krævet, at de får i hvert fald 18 milliarder kroner tilbage. Samtidig har motorcykelproducenten over en kvart million motorcykler stående på lager.
Det har allerede udløst fyringer af mindst 500 af de 3.200 ansatte på fabrikken. Samtidig fik ingen af dem løn i december måned. En aftale med skifteretten betyder dog, at en statslig løngaranti-fond i stedet fandt penge frem.
Kort før jul kom det desuden frem, at KTM har 90 dage til at forsøge at redde forretningen. For at spare penge, har mærket allerede trukket sig fra MotoGP. Og for bare et par dage siden stod det klar, at den administerende direktør er færdig.