Annonce:

Bilgigant skylder 40 millarder kr. – reddet i sidste øjeblik

I dag klokken 13.00 kan det være helt slut for den svenske batterigigant Northvolt. Lukningen skal besluttes på et bestyrelsesmøde.

Annonce:

Opdatering kl. 15.03: Northvolts bestyrelse er blevet enige om, at forretningen skal køre videre, mens der udarbejdes en redningsplan.

investorer verden over følger med spænding Northvolts skæbne, der afgøres i dag. Batteriproducentens bestyrelse skal på en ekstraordinær generalforsamling beslutte, om virksomheden skal fortsætte driften eller begæres konkurs.

Northvolt har opnået Chapter 11-konkursbeskyttelse i USA, men det har ikke løst den økonomiske krise. Virksomhedens fremtid hænger i en tynd tråd, og ejerne står over for et afgørende valg med kun to muligheder: videreførelse eller likvidation.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Bestyrelsens forslag er, at forretningen skal fortsætte, herunder under hensyntagen til den igangværende kapitel 11-proces.

– Det er selvfølgelig det, ledelsen og hele virksomheden arbejder hen imod og planlægger efter. Hvis der trods dette er flertal for likvidation, skal bestyrelsen søge om det,” udtaler Northvolts pressechef Erik Zsiga i en mail til nyhedsbureauet TT.

Blandt de største ejere er Volkswagen med 22 procent af aktierne og Goldman Sachs med 15,7 procent. En konkurs kan betyde, at ejerne mister deres investeringer i virksomheden. Northvolts gæld beløber sig til 38 milliarder danske kroner. Virksomheden håber på at kunne nedskrive en del af gælden for at sikre overlevelse.

Northvolt afsluttede 2024 med et underskud på 40 milliarder kroner og har desuden en betydelig gæld til kreditorer, herunder flere danske selskaber. En potentiel konkurs vil medføre tab for mange danske investorer, der har satset på det svenske batteriprojekt.

Situationen er kritisk, og udfaldet af dagens møde vil have få betydning for både Northvolt og investorerne.

Læs mere efter videoen:

Boosted har tidligere fortalt, hvordan BMW sidste år mistede tålmodigheden med Northvolt og rev en kontrakt til 14 milliarder kroner midt over.

Hos Volkswagen, der er den største investor, står man til at tabe mindst lige så mange penge i tilfældet af en konkurs. Alligevel har VW trukket sig fra bestyrelsen.

Batterifabrikken har så mange økonomiske problemer, at en skattegæld på flere hundrede millioner kroner til den svenske først blev betalt i sidste øjeblik. Det skete samme dag, som myndighederne ville have erklæret firmaet konkurs i oktober sidste år.

Læs mere efter annoncen:


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også