Stellantis pรฅstรฅr i en rรฆkke reklamer, at deres biler er โbygget fra bunden i USAโ. Men det er lรธgn, og nu skal reklamen trรฆkkes tilbage.
Misvisende โbygget i USAโ-reklamer for Jeep, Ram og Dodge trรฆkkes nu af Stellantis efter kritik, der gรฅr pรฅ bilernes oprindelse.
Bilkoncernen Stellantis har รฆndret en rรฆkke tv-reklamer i USA. Det sker efter kritik af pรฅstande om, at biler fra Ram, Jeep og Dodge er โbygget i USAโ. Den amerikanske forbrugerorganisation Truth in Advertising pรฅpegede fejlen.
Den amerikansk-europรฆiske Stellantis-koncern ejer mรฆrker som Ram, Jeep og Dodge. Koncernen havde produceret flere reklamer med de omstridte pรฅstande. For eksempel blev Jeep markedsfรธrt som โAmerikas mest patriotiske mรฆrkeโ.
Men den gรฅr altsรฅ ikke.
Samtidig blev Ram og Dodge kaldt for biler, der er โbyggetโ i USA. Men de formuleringer holder ikke i retten.
Det hele sker i kรธlvandet pรฅ debatten om Donald Trumps mulige straftold pรฅ importerede biler.
Stellantis mรฅtte derfor genoverveje indholdet i reklamerne. Den klare advarsel kom fra Truth in Advertising. Organisationen mener, at Stellantis vildledte forbrugerne.
Vildledningen handlede om, hvor stor en del af bilproduktionen der reelt foregรฅr i USA. Det er et centralt punkt i kritikken.
Forbruger-organ: Stellantis lyver over for bilisterne
Truth in Advertising anerkender Stellantisโ ret til at fremhรฆve amerikanske samlefabrikker. De fabrikker skaber job og styrker รธkonomien i USA.
Men organisationen understreger, at Stellantis ikke mรฅ overdrive. Det er ulovligt at pynte pรฅ, hvor meget produktion der reelt foregรฅr indenlands. Det skrev organisationen i sin kritik.
Problemet er, at Stellantis ikke fremstiller alle bildele i USA. Mange komponenter importeres fra andre lande.
Derfor er det ifรธlge amerikansk lovgivning ikke korrekt at pรฅstรฅ, at bilerne udelukkende er bygget i USA. Det รฆndrer bilernes samling pรฅ en amerikansk fabrik ikke pรฅ.
Den juridiske grรฆnse for โMade in USAโ-mรฆrkning er ofte streng. Den krรฆver, at nรฆsten alle dele er af indenlandsk oprindelse.
Debat om โBygget i USAโ-pรฅstande
Efter truslerne om yderligere handling har Stellantis reageret. Bilkoncernen har รฆndret formuleringen i reklamerne pรฅ YouTube. Nu stรฅr der, at bilerne er โstolt bygget i USAโ.
Det indikerer en anerkendelse af, at den oprindelige formulering var for uprรฆcis. Den nye ordlyd fokuserer mere pรฅ samleprocessen.
Det er dog uklart, om alle reklamer er รฆndret. Nogle af reklamespottene sendes muligvis stadig i den originale version pรฅ traditionelt tv.
Sagen viser udfordringerne ved markedsfรธring af global produktion. Det kan vรฆre svรฆrt at definere โMade in USAโ prรฆcist.
Forbrugerne lรฆgger stigende vรฆgt pรฅ oprindelsesland. Det gรฆlder isรฆr pรฅ det amerikanske marked.
Debatten om importtold og national produktion har forstรฆrket den tendens. Bilproducenter skal derfor vรฆre meget prรฆcise i deres kommunikation.
Det er langt fra fรธrste gang, at en bilkoncern mรฅ trรฆkke reklamer tilbage pรฅ grund af udsagn der ikke holder. Et mรฆrke som Toyota er dog ogsรฅ kommet i klemme for en reklame med et helt andet budskab. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk