Ved at gøre den halvårlige ejerafgift højere for elbil-ejere kan man til gengæld finansiere en fastfrysning af registreringsafgiften, mener De Danske Bilimportører.
De danske elbil-ejere betaler for lidt i afgift. I hvert fald hvis man spørger De Danske Bilimportører.
Branche-organet ser i stedet gerne, at elbil-ejere betaler efter, hvor energieffektive deres biler er. Præcis ligesom ejere af diesel- og benzinbiler gør det i dag.
Når fokus er på at køre grønnest muligt, giver det ingen mening, at ejerafgiften på elbiler ikke også differentieres efter bilens energieffektivitet, mener brancheorganet.
– Det er uholdbart, at ejerafgiften er ens for små og store elbiler, hvor der er stor forskel på, hvor mange kilometer der køres pr. kilowatt. Energieffektivitet har stor betydning for, hvor grøn kørslen er, og en elbil er ikke bare en elbil, siger direktør Mads Rørvig i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Politiet beslaglægger 7 biler – over 100 bilister sigtet i forbindelse med DHB
De Danske Bilimportører mener desuden, at registreringsafgiften skal udsættes for en fastfrysning. På den måde vil man kunne undgå en situation, hvor elbiler fra 2026 bliver dyrere at købe i Danmark.
Uden en fastfrysning af afgiften vil elbilsalget opleve en nedbremsning, og det – mener bilimportørerne – vil ikke være godt for den grønne omstilling. Det vil ligefrem skaden den, mener Mads Rørvig.
– Politikerne bør i god tid give et signal om, at afgiften holdes nede, så forbrugerne fortsat kan få gavn af lave afgifter på grønne elbiler, siger direktøren.