Der er mange spændende elbiler at opleve til weekendens eCarExpo, men den københavnske elbilsmesse er bestemt ikke nogen billig fornøjelse, siger flere af de danske bilimportører nu.
Når eCarExpo i denne uge slår dørene op i Bella Center, vil der være masser af elektriske biler at se nærmere på.
Men bag facaden lurer en stigende utilfredshed blandt flere af de store bilimportører. De peger særligt på høje udstillingsomkostninger og bureaukratiske processer som årsager til deres frustration med den svensk arrangerede elbilsmesse i hovedstaden. Det skriver Motor-magasinet i dag.
Mette Lolholm, Corporate Communications Manager hos BMW & MINI, er en af dem, som ikke er helt tilfreds med det svenske københavner-event.
“eCarExpo er kostbart og bureaukratisk, og specielt det første år var det i praksis meget besværligt, da der er to organisationer, man skal henvende sig til som udstiller – både Bella Center og selve arrangøren”, fortæller Mette Lolholm til Motor-magasinet.
Har helt droppet messen
Hos Nissan i Danmark har standpriserne og antallet af besøgende til eCarExpo fået den konsekvens, at importøren helt har droppet at være med til messen.
“Omkostningerne ved at deltage i eCarExpo står ikke mål med antallet af besøgende. Derfor har vi valgt at være til stede til racerløbet CHGP i København og til Danmarks største bilmesse, Auto Show i Odense Congress Center, hvor der i år var næsten 30.000 besøgende”, forklarer Communications Manager i Nissan Nordic, Ann Strøby til Boosted.dk.
“Til en messe som Auto Show er der fokus på masser af underholdning for hele familien, det er lige midt i landet, og gæsterne kan opleve både nye biler, klassiske biler, motorsport og meget andet – og til en helt anden pris. Til CHGP er der også fokus på action og underholdning for alle aldre, og derfor giver det mening for Nissan at deltage i den slags events”, fortæller Ann Strøby.
Hos den danske Renault-importør beskriver Presse- og Marketingchef Søren Hyltoft også eCarExpo som en dyr og ufleksibel oplevelse:
“Vi har oplevet eCarExpo som meget bureaukratisk og meget dyr. En detalje som, at det koster ekstra, fordi man har biler, der kan prøvekøres, er et godt eksempel,” udtaler han.
“Simpelthen for langt væk”
Ifølge Motor-magasinet koster det hele 8.000 kroner pr. bil at tilbyde prøvekørsler i forbindelse med udstillingen, hvilket altså har fået flere udstillere til at stille spørgsmålstegn ved, om det er investeringen værd.
Motor-magasinet har i kølvandet på utilfredsheden i København hørt rygter om, at idéen om en anden elbilsmesse i Herning skulle være drøftet med nogle bilimportører. Men Ann Strøby fra Nissan er ikke vild med den tanke:
“Herning er et fint sted, men det er simpelthen for langt væk for rigtig mange importører og de besøgende fra Sjælland. Der er eksempelvis Odense en bedre lokation til en bilmesse”, slutter hun.