Annonce:

Bilist blev bange for sin egen Tesla og endte i sø

En tjekkisk mand blev bange, da han oplevede problemet “ghost braking”, som plager elbiler. Kort efter stod hans Tesla under vand i en sø.

Annonce:

En 45-årig tjekkisk mand blev bange, da hans Tesla Model X pludselig foretog en uprovokeret opbremsning – også kendt som “ghost braking” – under kørsel ved den østrigske sø Traunsee.

Bilen, der kørte med autopilot slået til, bremsede kraftigt for derefter at accelerere voldsomt. Manden, der ikke tidligere havde oplevet dette fænomen, reagerede ved at rykke i rattet, hvilket resulterede i, at Teslaen kørte direkte ud i den nærliggende sø.

Det skriver mediet Stern.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Heldigvis var manden alene i bilen og kunne selv svømme i land, inden redningsmandskabet ankom. Teslaen flød rundt i vandet et stykke tid, før den sank til bunds på fem meters dybde.

“Ghost braking” er et fænomen, hvor Teslas autopilot fejlagtigt registrerer en forhindring og foretager en kraftig opbremsning. Selvom det oftest kun skaber en kortvarig faresituation, illustrerer denne hændelse de potentielt alvorlige konsekvenser af fejlen.

LÆS OGSÅ: Bilimportører er utilfredse med dansk udstilling: “For dyrt”


Teslas autopilot-system, især den mere avancerede “Full Self Driving”-version, der er tilgængelig i USA, har tidligere været genstand for voldsom kritik og grundlag for hele retssager.

I et tilfælde tidligere på året blev Tesla sagsøgt efter en dødsulykke, hvor en Model S med “Full Self Driving” aktiveret ramte en motorcyklist.

På trods af disse hændelser fortsætter Tesla udviklingen af selvkørende teknologi. Virksomheden har for nylig præsenteret to nye modeller, Cybercab og Robovan, der er designet til at være fuldt selvkørende uden rat og pedaler. Produktionen af disse modeller forventes at starte i 2026.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Teslas tilgang til selvkørende teknologi adskiller sig fra konkurrenterne ved udelukkende at anvende kameraer, mens andre bilmærker bruger en kombination af kameraer og sensorer.

Denne beslutning er baseret på Elon Musks overbevisning om, at kameraer alene er tilstrækkelige til at sikre et velfungerende system.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også