Problemerne stod i kø. Og det selvom Carlos Alba egentlig købte en elbil for at være lidt bedre ved miljøet.
Carlos Alba kan egentlig godt lide sin elbil. En Mercedes EQA. Der er bare alt for mange problemer med den.
Og nu – efter 14 måneders ejerskab – har han fået nok. Til avisen The Herald lægger han ikke skjul på, at elbilens upålidelighed og manglen på ladestandere har fået ham over i en dieselbil.
En dieselbil som han ellers i første omgang skiftede ud med netop den elektriske Mercedes.
– Min erfaringer med at køre en elbil har overbevist mig, om at vi stadig er en million kilometer væk fra at gøre dem tilgængelige, overkommelige og til en kørevenlig oplevelse for den gennemsnitlige bilist, siger han til avisen.
Carlos Alba, der bor i Skotland, fortæller, at han fik det første chok, da det gik op ham, hvor meget en hjemmelader ville koste ham. 4.000 pund svarende til 35.000 kr. lød regningen på.
Herefter gik det op for ham, hvor langt der i Skotland er mellem de offentlige ladestandere. Elbilen blev endnu en klods om benet, da Mercedesens egentlige rækkevidde begyndte at vise sig.
En tur på 460 kilometer, som han normalt tilbagelagde på 6 timer i sin forhenværende dieselbil, endte – medregnet ladepauser – med at tage ham mellem 10 og 12 timer i den elektriske Mercedes.
Desuden blev han, som så mange andre elbil-ejere, ramt af rækkevidde-angst.
– I det øjeblik, batteriet begynder at dykke i procent, bekymrer du dig allerede, om hvor og hvornår den næste ladestander dukker op.
Endelig har parkering også været et problem i den elektriske Mercedes, mener Carlos Alba. For at parkere på en plads med ladestandere, har han set sig nødsaget til at parkere endnu længere væk fra sit hjem.
Lige nøjagtig så langt væk at den beboerlicens, han betaler for, ikke rækker. Derfor har han også fået en parkeringsafgift på 60 pund svarende til 523 kr. for at holde og lade.