En kvinde er blevet frikendt for i ansvar i en dødsulykke på de svenske veje. Domstolen har valgt at give elbilens fartpilot skylden i stedet for.
En bilist er blevet frikendt i en sag, hvor en fartpilot har fået skylden i stedet for. Ulykken skete i Växjö, hvor en elbil, en Volkswagen ID.4, utilsigtet accelererede og ramte flere personer. Desværre med dødelig udgang.
Ulykken fandt sted sidste år, da en kvinde ankom til en parkeringsplads i sin Volkswagen ID.4. Under forsøget på at finde en parkeringsplads kom hun angiveligt ved et uheld til at aktivere fartpiloten via den berøringsfølsomme knap på bilens rat.
På grund af trykket accelererede ID.4’eren, der først bragede ind i en anden bil og derefter med en kvinde, der havde sit barnbarn ved sig. Mens barnebarnet slap fra ulykken, døde kvinden senere af sin kvæstelser.
Ifølge Volkswagen burde fartpiloten kun kunne aktiveres, når bilen er i bevægelse. Især fordi systemet justerer hastigheden efter GPS-data.
I dette tilfælde kunne fartpiloten have indstillet bilen til en hastighed på op til 30 km/t. Retten vurderede, at kvinden utilsigtet kan have aktiveret systemet via knappen på rattet.
Sagen blev behandlet i byretten. Her var spørgsmålet om fartpilotens rolle var omdrejningspunktet, da kvinden var blevet tiltalt for uagtsomt manddrab. Men retten konkluderede, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at dømme hende.
To vidner, der overværede ulykken, forklarede i retten, hvad de så. Det ene var sikker på, at bilen stod stille umiddelbart før ulykken.
Mens det andet mente, at bilen allerede var i bevægelse, da den pludselig accelererede. Den tiltalte kvindes advokat var ikke sen til at påpege usikkerhederne i vidnernes hukommelse. Anklagemyndigheden er dog ikke helt tilfreds med sagens udfald.
– Jeg synes simpelthen, at appelretten skal behandle sagen. De kan komme til en anden konklusion, sagde anklager Pernilla Granqvist efter frifindelsen til Vi Bilägare.
Trods anklagerens påstand har også appelretten valgt at frikende kvinden for drab. Retten vurderede, at hun ikke havde handlet på en måde, der er det samme som strafbar uagtsomhed.
Denne sag har sat fokus på sikkerheden omkring fartpiloter og brugen af tocuhskærme- og paneler i moderne elbiler. Senest har Euro NCAP meldt ud, at bilfabrikkerne får minuspoint i crashtest, hvis de ikke udstyrer bilerne med fysiske knapper. Læs mere om det her.