Yngve Paulsens nye Audi var 15 måneder forsinket. Alligevel skal han nu betale 62.000 kroner til forhandleren, har landsretten afgjort.
Yngve Paulsen fik ikke den Audi Q4 e-tron, han havde bestilt. I hvert fald ikke til tiden. Alligevel skal han nu betale 62.000 norske kroner til bilforhandleren.
Det har den norske landsret afgjort.
Pengene, der svarer til lige knap 40.000 danske kroner, skal Yngve Paulsen af med på grund af en email. I mailen accepterer han nemlig, at bilen bliver forsinket.
LÆS OGSÅ: Model 3 ruster fordi ejer lukker bagklap forkert, siger Tesla
Det hævder han dog, at han delvis ikke vidste. I stedet siger Yngve Paulsen, at han ikke var klar over, at han havde ret til at ophæve købet, da det stod klart, at bilen aldrig ville kunne blive leveret til den aftalte tid.
I stedet endte by- og landsretten, da Yngve Paulsen ikke ville have noget med Audien at gøre, da den landede efter 15 måneder. Forhandleren ville på sin side nemlig heller ikke acceptere, at Yngve Paulsen nu tilsyneladende har skiftet mening.
En aftale blev forsøgt fundet i det nu nedlagte Klagenævn for bilsager, men da det ikke lykkedes, gik sagen videre til forligsrådet.
I mellemtiden stod det klart, at bilen var blevet så meget forsinket, at den ikke kunne leveres, inden den norske stat lagde afgiften på bilen.
Alligevel blev Yngve Paulsen dømt til at betale det halve af et såkaldt afbestillingsgebyr på 50.000 norske kroner. Men sagen gik videre til landsretten, hvor alt er gået mod Yngve Paulsen.
Her blev der lagt vægt på, at bilforhandleren faktisk gav Yngve Paulsen mulighed for at afbestille bilen, fordi den ikke kunne leveres til den aftalte pris, og at de 15 måneders ventetid alligevel blev accepteret.
– Jeg føler, at retten svigter, når de kommer frem til, at jeg accepterede forsinkelsen. Da jeg svarede på mailen, vidste jeg ikke, at jeg kunne annullere, siger han til norske Motor.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!