En ny test fra tyske Aviloo viser forskel i rækkevidde. Last på taget øger luftmodstand mere end last på anhængertræk på motorvej.
En ny test af en Volkswagen ID.4, som det tyske firma Aviloo står bag, afslører, at det ofte er bilisternes egen skyld, at deres biler har elendig rækkevidde.
Elbiler er følsomme over for øget luftmodstand. Det påvirker rækkevidden mere end for biler med forbrændingsmotor. Derfor er placering af bagage vigtig.
Luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden. Derfor mærkes effekten tydeligst ved højere fart.
Aviloo brugte en Volkswagen ID.4 til testen. De kørte en fast rute på en strækning over 120 kilometer.
Ruten var på motorvej. Motorvejskørsel er relevant, da det ofte er her, rækkevidden er dårligst i elbiler.
Testen blev udført af tre omgange. Først kørte bilen uden ekstra last. Det gav et basisforbrug for den specifikke strækning.
Derefter blev bilen testet med tre cykler monteret på taget. Tagbøjler og cykler øger bilens frontareal. Det øger vindmodstanden betydeligt sammenlignet med en ulæsset bil.
VW ID.4 Rækkeviddetest: Taglast mod anhængertræk
Til sidst blev de samme tre cykler placeret bag på bilen. Cyklerne sad på et stativ monteret på anhængertrækket. Det er en alternativ metode til transport af cykler.
Placering bag bilen giver typisk mindre luftmodstand. Cyklerne er delvist i læ bag selve bilen. Det påvirker forbruget mindre. Luftstrømmen omkring bilen forstyrres mindre.
Rækkevidden med tagboks eller cykler har været diskuteret meget. Mange elbilejere er usikre på effekten. Den nye test belyser problematikken.
Viden om rækkeviddetab er nyttig for elbilejere. Det gælder især ved planlægning af længere ture. Ferier med oppakning kræver opmærksomhed på forbruget.
Volkswagen ID.4 er en populær elbil i mange lande. Resultaterne fra testen kan derfor være relevante for mange. Andre elbiler vil dog opleve lignende effekter. ID.4 er en mellemstor SUV, hvor aerodynamik i forvejen spiller en rolle.
Sådan optimerer du elbilens rækkevidde
Testen indikerer, at last på anhængertrækket er det bedste. Det gælder, hvis man vil minimere tabet af rækkevidde. Den øgede luftmodstand fra en taglast ser ud til at være markant.
Forståelse for aerodynamik bliver vigtigere med elbiler. Selv små ændringer i bilens form kan påvirke forbruget. Det gælder især ved motorvejskørsel med konstant høj fart.
– Vi vil gerne skabe klarhed med vores undersøgelse. Der er mange halve sandheder om ekstraforbrug på grund af læsning.
– Vores målinger viser tydeligt, at en trailer har minimal indflydelse på rækkevidde og køreadfærd. Tagbelastninger resulterer derimod i mærkbare tab.
– Den væsentligste fysiske årsag til de klare forskelle er luftmodstanden – den øges ikke lineært, men kvadratisk.
– Ved dobbelt hastighed firdobler luftmodstanden energiforbruget, siger Aviloos tekniske direktør Nikolaus Mayerhofer.
Aviloo specialiserer sig i batteritest til elbiler. Deres testmetoder giver indsigt i elbilers ydeevne. Det gælder under forskellige forhold og brugsmønstre.
Testen fokuserede på motorvejskørsel ved en given hastighed. Hastigheden har også stor betydning for rækkevidden. Højere hastighed øger luftmodstanden eksponentielt. Derfor falder rækkevidden hurtigere ved 130 km/t end ved 110 km/t.
Testen sammenlignede specifikt taglast med last bagpå bilen. Den giver et billede af aerodynamikkens rolle for rækkevidden. Valget af lastningsmetode har tydelig betydning for en elbil som VW ID.4.
Er du interesseret i elbiler? Her på Boosted kan du altid læse det seneste nye om elbiler. Også når det går galt.
Eksempelvis for Audi der nu må tilbagekalde 6.000 danske elbiler med en farlig fejl. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk