Selvom det har ry for at være noget af det mindst brugte i BMW’er overhovedet, skal øjenbevægelser nu kunne aktivere blinklyset i kommende modeller.
BMW har fået patent på en ny teknologi, der automatisk aktiverer blinklyset baseret på førerens blikretning.
Funktionen er en udvidelse af den eksisterende brug af øjensporingsteknologi i nogle af BMW’s modeller, hvor det allerede anvendes til eksempelvis vognbaneskift.
Det skriver Carmoses.
BMW kalder det avancerede førerassistancesystem for ADAS . Med det nye system kan bilens blinklys tændes automatisk, hvis førerens øjenbevægelser indikerer, at de agter at følge en anvisning fra navigationen.
Sådan fungerer systemet
Ifølge BMW aktiveres systemet, når navigationen bliver brugt til at guide føreren mod en destination. Øjensporing registrerer, om føreren ser på vejen og analyserer derefter, om førerens blik følger næste navigationsanvisning.
LÆS OGSÅ: Audis nye opfindelse skal kurere rækkeviddeangst
Hvis teknikken vurderer, at føreren er på vej til at udføre en handling på rattet, der stemmer overens med ruten i navigationsanlægget, vil bilen automatisk tænde for blinklyset.
For at minimere fejl, og sikre at teknologien fungerer korrekt, er der indbygget flere sikkerhedsforanstaltninger.
Systemet kan eksempelvis give advarsler eller kræve bekræftelse fra føreren i situationer, hvor der opstår tvivl.
Desuden er teknologien designet til at tilpasse sig den enkelte fører gennem en referencebaseret opmærksomhedsmodel, der justeres over tid for at forbedre præcisionen.
Flere anvendelsesmuligheder
Teknologien begrænser sig dog ikke til blinklys og vognbane-skift – her er nogle af de øvrige muligheder:
- Reducere førerens arbejdsbyrde
- Sikre, at blinklyset aktiveres, selv hvis føreren glemmer det
- Give føreren både lyd- og lyssignaler, når en handling kræves
- Gøre navigationen mere effektiv og øge sikkerheden
- Udnytte eksisterende øjensporingsteknologi i bilen
BMW har tidligere eksperimenteret med nye måder at forbedre køreoplevelsen på, eksempelvis med gestikstyring (altså håndbevægelser, red.) til visse funktioner. Nogle af disse forsøg har mødt kritik, da de kan virke mere besværlige end traditionelle knapper.
Eksempelvis har tyskerne forsøgt sig med, at lydanlægget i biler skrues op og ned med runde bevægelser af fingrerne.
Det nye blikaktiverede blinklyssystem kan ses som en fortsættelse af BMW’s arbejde med at integrere avanceret teknologi i køretøjer, samtidig med at førerens oplevelse søges forenklet.