Det bliver kaldt ‘urovækkende’, at danskerne nu vender ryggen til mærket, som ellers har været det bedstsælgende herhjemme uafbrudt i 12 år.
Det går nedad bakke for Volkswagens danske importør. Og det med en hast, tyskerne på hovedsædet i Wolfsburg næppe kan være begejstret for.
For mens Volkswagen-importøren i begyndelsen af 2023 kunne fejre, at mærket 12 år i træk tog titlen som Danmarks mest populære bilmærke, er det langt fra sikkert, det bliver til et 13. år.
Det skriver Børsen.
Årsagen er måske ikke så overraskende Tesla. I 2018 sad Volkswagen i Danmark på hele 14,6 procent af hele nybilsmarkedet. I 2023 skrumpet gevaldigt til 9,9 procent.
LÆS OGSÅ: Alle bilmærker siger nej til nyt lovforslag – bare ikke Tesla
– Det er lidt urovækkende, at mærket til masserne hos Volkswagen Group stille og roligt mister terræn. Det kan ikke fortsætte, for det er gruppens bærende mærke, siger René Tønder, indehaver af analysefirmaet Autoinc, til Børsen.
Siden 2022 er en række kritiske historier om Volkswagen da også dukket op i de danske medier.
Bl.a. afslørede DR-programmet Kontant, hvordan importøren kort før nytår 2022 solgte hele 272 biler til sig selv. På den måde undgik mærket heftige bøder. Læs mere om det her.