Dagen fรธr skatteministeren er kaldt i samrรฅd om afgiften pรฅ hybridbiler, viser en ny rundspรธrge, at 4 ud af 5 hybridbils-ejere vil vรฆlge diesel eller benzin frem for el.
I morgen torsdag skal den nye skatteminister Jesper Buus stรฅ skoleret i et samrรฅd om registreringsafgiften pรฅ hybridbiler. Afgiften har vagt debat, fordi nogle undersรธgelser peger pรฅ, at hybridbiler udleder langt mere Co2, end den seneste aftale om danske bilafgifter lรฆgger op til.
Men modsat politikerne er de danske bilejere ganske godt tilfredse med plugin-hybriderne. I hvert fald viser en ny rundspรธrge fra Dansk Industri (DI), at 4 ud af 5 danske hybridbils-ejer ville vรฆlge diesel eller benzinbilen, hvis ikke plugin-hybridbilen eksisterede.
Et stort skridt for mange
โ Der er stadig en betydelig โrรฆkkevidde-angstโ blandt bilkรธberne. De er simpelthen bekymrede for, om batteriet i en elbil rรฆkker langt nok, eller om der er ladestandere nok pรฅ den rute, de skal kรธre. Og det viser sig, nรฅr de vรฆlger brรฆndstoftype til bilen, forklarer Thomas Mรธller Sรธrensen, branchedirektรธr for Bilbranchen, i en pressemeddelse.
Derfor overrasker det heller ikke direktรธren, at bilisterne ville vรฆlge rene benzin- og dieselbiler, hvis ikke hybridbilen fandtes.
โ Vi har i Bilbranchen hele tiden sagt, at pluginhybriderne er et skridt pรฅ vejen mod en elektrificering af bilparken. For nogle er det et meget vรฆsentligt skridt, som de aldrig ville have taget, hvis ikke der var en pluginhybridbil til dem. Sรฅ ville de stadig kรธre i rene fossilbiler, siger Thomas Mรธller Sรธrensen.
Salget er allerede halveret
I DI har man dog ogsรฅ lagt mรฆrke til, at salget af pluginhybrider er drastisk reduceret. Det skyldes afgiftsstigningen, som blev lagt pรฅ biltypen fรธrste januar i รฅr. Faktisk er salget alene bare i januar mรฅned halveret i forhold til hele 2021. Sidste รฅr udgjorde pluginhybriderne 21 procent af hele nybilssalget i Danmark. I den fรธrste mรฅned af 2022 var det tal nede pรฅ 13 procent.
โ Derfor vil jeg ogsรฅ kraftigt frarรฅde, at politikerne รฆndrer pรฅ bilaftalen nu. Den fungerer prรฆcis, som man har รธnsket, og den har styrket incitamentet til, at danskerne kรธrer mere klimavenligt. Det vil den ogsรฅ fortsรฆtte med at gรธre indtil den planlagte revurdering af aftalen i 2025, siger Thomas Mรธller Sรธrensen.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk