Endnu en underleverandør i den tyske bilindustri har drejet nøglen om. Voit Automotive, der har 1.600 ansatte, gik konkurs torsdag i denne uge.
Voit Automotive, en tysk underleverandør til bilindustrien, er gået konkurs. Virksomheden, der har 1.600 ansatte, indgav konkursbegæring ved byretten i Saarbrücken.
Det skete ifølge tyske medier torsdag i denne uge.
Voit Automotive fremstiller aluminiumskomponenter til flere store tyske bilproducenter herunder ligeledes kriseramte ZF Friedrichshafen.
Konkursen er et hårdt slag for medarbejderne og de to byer, St Ingbert og Saarbrücken, hvor produktionen fandt sted. Voit Automotive blev grundlagt i 1947 og har siden da været en af de vigtigste arbejdsgivere i regionen.
Krisen hos Voit Automotive begyndte under pandemien. Efterspørgslen på komponenter faldt dramatisk, da bilindustrien oplevede en voldsom opbremsning.
Men krisen, der har før til konkursen, har varet længe. Sidste forår dukkede kinesiske Chongqing Milison Technologies op som en potentiel redningsmand. Kineserne var interesserede i at overtage Voit Automotive og investere i virksomheden.
Forhandlingerne strandede dog efter jul. Kineserne blev tvunget til at trække sig fra aftalen, da den overtrådte reglerne hjemme i Kina. Voit Automotive kunne ikke overleve uden den kinesiske investering og måtte indgive konkursbegæring.
Kurator forsøger nu at nå til enighed med kreditorerne. Det er dog uvist, om det vil lykkes at redde virksomheden. Konkursen hos Voit Automotive er et symptom på den dybe krise, der præger den tyske bilindustri.
Lige siden Anden Verdenskrig har bilindustrien været hjørnesten i den tyske økonomi. Men i dag står alle tyske bilproducenter over for store udfordringer. Underleverandører som Voit Automotive rammes hårdt derfor endnu hårdere.
ZF Friedrichshafen, en af Voit Automotives største kunder, har varslet fyringer af omkring 14.000 medarbejdere. Alt sammen på grund af en spareplan der skal findes over 40 milliarder kroner i besparelser de næste år.
Gearkasse-giganten ZF taler også om at lukke fabrikker. Noget der allerede har ført til et fald i efterspørgslen efter de komponenter, som Voit Automotive producerer.
Ifølge tyske analytikere er der ingen forbedring i sigte for den tyske bilindustri. Flere underleverandører forventes at gå konkurs i den nærmeste fremtid.
Konkursen hos Voit Automotive er et eksempel på de udfordringer, som den tyske bilindustri står over for. Flere bilmærker er da også allerede faldet for presset. Fisker Inc., der havde danske Henrik Fisker i spidsen, skal ovenikøbet leve med et eftermæle som mærket, der byggede ‘den værste bil’ i hele 2024. Læs mere om det her.