Stellantis betaler nu konsulentfirmaet McKinsey for at undersรธge, om koncernen pรฅ nogen mรฅde kan komme helskindet igennem et frasalg af bl.a. Alfa Romeo.
Faldende salgstal og ny USA i USA presser Stellantis. Konsulentfirmaet McKinsey skal nu rรฅdgive om Maserati og Alfa Romeos skรฆbne under den midlertidige topchef John Elkann.
Bilkoncernen Stellantis stรฅr over for udfordringer med de italienske mรฆrker Maserati og Alfa Romeo. Derfor er konsulentfirmaet McKinsey hyret til at undersรธge fremtiden for de to mรฆrker.
Presset skyldes blandt andet faldende salgstal og nye toldsatser i USA.
Det er den midlertige topchef John Elkann, der tog over efter fyringen af Carlos Tavares i december, der angiveligt har sat gang i processen.
Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.
Oplysningerne stammer fra anonyme kilder tรฆt pรฅ processen. Planerne er stadig pรฅ et meget tidligt stadie.
Stellantisโ primรฆre mรฅl er at forbedre รธkonomien hos mรฆrkerne. Bรฅde Maserati og Alfa Romeo har oplevet betydelige fald i salget. De kรฆmper ogsรฅ med massive underskud i det daglige.
Konsulenterne fra McKinsey skal analysere forskellige strategiske muligheder. Det kan inkludere partnerskaber med andre virksomheder.
At skille Maserati og Alfa Romeo helt fra Stellantis-koncernen er ogsรฅ en mulighed, som de hundedyre konsulenter er blevet bedt om at vende.
Interessen for de historiske italienske mรฆrker er allerede til stede. Ifรธlge Bloombergs kilder har flere asiatiske bilproducenter vist sig at vรฆre interesseret i enten at opkรธbe mรฆrkerne eller indgรฅ i et partnerskab med Stellantis..
รkonomisk pres og faldende salg
Situationen forvรฆrres af nye amerikanske toldsatser. Satser pรฅ 25 procent indfรธrt af Donald Trump rammer Stellantis hรฅrdt.
Tolden kan koste koncernen store summer.
Isรฆr Maserati mรฆrker konsekvenserne. Omkring 35 til 40 procent af Maseratis kunder findes i USA. Alle bilerne til det amerikanske marked skal importeres fra Europa.
Maserati har ingen produktionsfaciliteter uden for Europa. Det gรธr mรฆrket sรฅrbart over for importtold. Rentabiliteten for bรฅde Alfa Romeo og Maserati, som i forvejen har det svรฆrt, er derfor under ekstra pres.
Maseratis salg faldt markant sidste รฅr. Salget blev mere end halveret. Det resulterede i et driftsunderskud pรฅ 260 millioner euro. Det svarer til omkring 1,9 milliarder danske kroner.
De รธkonomiske vanskeligheder har allerede haft konsekvenser. Tidligere pรฅ รฅret skar Stellantis i Maseratis budget.
Investeringsbudgettet blev reduceret med 1,6 milliarder euro, cirka 11,9 milliarder danske kroner. Det fรธrte til aflysning af planlagte nye modeller. Bl.a. en pรฅstรฅet lynhurtig elbil. Lรฆs mere om det her.
Fremtidsmuligheder og markedets udfordringer
Eksperter har i mรฅneder spekuleret i Stellantisโ strategi. Spรธrgsmรฅlet er, hvor lรฆnge koncernen vil holde fast i mรฆrker med underskud. Den nuvรฆrende administrerende direktรธr hos Stellantis er John Elkann. Han varetager posten midlertidigt.
Carlos Tavares var koncernchef fra januar 2021 til december 2024. Siden da har ledelsen af den store bilkoncern vรฆret under midlertidig ledelse.
Fremtiden for Maserati og Alfa Romeo afhรฆnger nu af McKinseys analyse. Stellantis skal trรฆffe vigtige beslutninger om de to ikoniske mรฆrkers vej fremad. Mulighederne spรฆnder fra restrukturering til frasalg.
Udfordringerne med told og faldende salg krรฆver handling, og det helst nu og her. Stellantis sรธger nu ekstern rรฅdgivning for at finde den bedste lรธsning for de traditionsrige italienske bilmรฆrker.
Pรฅ Boosted.dk kan du lรฆse meget mere om bรฅde Maserati og Alfa Romeo. Vi fรธlger desuden Stellantis-koncernen tรฆt. Det seneste nye fra bilernes verden fรฅr du her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk