Lavere efterspørgsel på elbiler som Hummer EV og Chevrolet Silverado EV tvinger GM til at skære ned på produktionen på den store Factory Zero-fabrik i Detroit. Det koster 200 job.
General Motors (GM) står over for udfordringer på elbilmarkedet. Virksomheden vil midlertidigt afskedige 200 medarbejdere.
Det sker på koncernen Factory Zero-anlæg i Detroit, som udelukkende producerer elbiler. Fabrikken bygger modeller som Hummer EV som SUV og pickup, Chevrolet Silverado EV, GMC Sierra EV og Cadillac Escalade IQ.
Afskedigelserne berører en mindre del af de 4.500 ansatte på fabrikken. En kilde hos GM forklarer, at beslutningen ikke skyldes toldsatser. Den handler derimod om at tilpasse produktionen. GM justerer efterspørgslen på markedet for elbiler.
Interessen for elbiler vokser hvert år. Men væksten sker ikke så hurtigt, som mange bilproducenter havde forventet og var blevet lovet af politikere. Særligt uden for Kina og Norge er købernes accept lavere end forudsagt.
Det skriver US News.
Det har fået flere producenter til at genoverveje deres planer. Nogle vil fortsætte med at producere biler med forbrændingsmotor i en overgangsperiode. De justerer deres oprindelige løfter om en fuldt elektrisk fremtid.
Bilindustrien oplever generelt en periode med usikkerhed. Toldtariffer spiller en rolle for nogle, men den vigende elbil-efterspørgsel er også en væsentlig faktor for mange.
Produktionstilpasning hos General Motors
Factory Zero i Detroit skal nu sænke produktionstempoet. Efterspørgslen efter de store elektriske modeller har ikke levet op til GM’s forventninger. Fabrikken fokuserer udelukkende på elbiler.
Anlægget var tidligere kendt som Detroit-Hamtramck-fabrikken indtil 2020. Da besluttede GM at omdanne den til et topmoderne center for elbiler. De baserede den nye produktion på deres Ultium-platform.
GM investerede et stort beløb i ombygningen. Hele 2,2 milliarder dollars blev brugt. Det svarer til omkring 15,18 milliarder danske kroner.
På daværende tidspunkt var det en rekordstor investering. GM kaldte det selv “den enkeltstående største investering i en fabrik i GM’s historie”. Ombygningen skulle sikre fremtiden for elbilproduktion.
Fabrikken blev officielt genåbnet den 17. november 2021. USA’s præsident Joe Biden deltog i åbningsceremonien. Han var der sammen med General Motors’ ledelse og fabriksarbejdere for at markere milepælen.
GM’s milliardinvestering og fremtidsplaner
Ved åbningen udtalte GM’s bestyrelsesformand og CEO Mary Barra.
– GM’s amerikanske produktionskompetence er nøglen til at opnå vores helt elektriske fremtid, siger hun.
– Det er en monumental dag for hele GM-teamet.”
– Vi ombyggede Factory ZERO med den bedste, mest avancerede teknologi i verden for at bygge elektriske køretøjer af højeste kvalitet til vores kunder.
Gerald Johnson, executive vice president for Global Manufacturing and Sustainability, deler de visioner.
– For at leve op til vores ambitiøse elbil-omstilling vil GM’s nordamerikanske kapacitet blive øget med 20 procent inden 2025, forklarer han.
– Og derefter 50 procent inden 2030.
De mål ser nu ud til at være på et mere ambitiøst niveau, end GM har kunnet leve op til.
Det er dog en udfordring, som mange store bilproducenter står overfor. Undtagelsen er primært de kinesiske bilmærker, som oplever en anden markedsdynamik. Nogle har endda måttet hyre 200.000 nye folk på 3 måneder bare for at kunne følge med. Læs mere her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk