Mindst en Rivian-ejer har brugt bundmåtter fra den første generation af R1-modellen i den nyeste aftapning trods en meget klar advarsel om konsekvenserne.
Bundmåtter er ikke så uskyldige, som de tager sig ud.
Adskillige gange over de seneste år har bilmærker måttet advare mod farlige bundmåtter. Primært fordi disse risikerer at kile speederen fast.
Nu kommer advarslen fra Rivian, der for nylig fik en gigantisk investering fra Volkswagen. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: 7 ud af 10 elbil-ejere brokker sig over det samme i Danmark
Rivian siger nemlig, at bundmåtterne, som bruges i de første udgaver af SUV’en R1, ikke kan bruges i den faceliftede bil. Der er risiko for, at bundmåtterne får speederen til at sidde fast.
Det skriver bilmærket endda direkte på sin hjemmeside, hvor bundmåtterne kan købes løse som ekstra tilbehør.
Alligevel kan mindst én Rivian R1-ejer berette om de skræmmende konsekvenser ved at gå imod anbefalingen.
– Speederen satte sig fast bag bundmåtten, hvilket fik bilen til at accelerere hurtigt. Det hele skyldes en lille udskæring til speederen. En udskæring som er nødvendig i den faceliftede Rivian men ikke i den første udgave af bilen.
Moralen i det hele? At ikke alle ulykker er bilmærkernes skyld. Bag rattet kan der også sagtens sidde en temmelig stor fejl.
Det er eksempelvis tilfældet i USA, hvor en Tesla-ejer for nylig måtte indrømme, at han stolede blindt på bilens autopilot. Et system der kvitterede for tilliden med at torpedere en motorcyklist, som blev dræbt på stedet. Læs mere om det her.
Tilbage hos Rivian har mærket i år løftet sløret for planerne om at komme til Europa med en mindre SUV. I første omgang til England. Det vides endnu ikke, om Danmark er med på listen over europæiske lande, hvor Rivian slår sig ned.