Mazda siger, at man ved at dele teknologi og software med Toyota vil kunne spare ‘hundredvis af milliarder kroner’ hvert år.
Mellem 1975 og 2014 havde Mazda et teknologisk og platformsmæssigt samarbejde med Ford. Faktisk gik det så vidt, at Ford på et tidspunkt ejede 33,4 procent af det japanske mærke.
Gradvist er ejerandelen dog skrumpet helt til 2,1 procent. Og i dag er et helt andet partnerskab kommet på tale.
Mazda er nemlig gået til Toyota og har fået en aftale, der betyder, at Mazda fra 2027 vil basere 90 procent af sin software på noget, Toyota allerede har.
Det skriver Nikkei Asia.
LÆS OGSÅ: Dansker fortsætter i Formel 1 – forlænger kontrakt med 3 år
Det er dog ikke bare software, der er tale om. Ifølge erhvervsmediet vil Mazda også bruge Toyotas ledningsnet og kontrolmoduler i kommende biler.
På den måde mener Mazda at kunne spare hundredvis af millioner dollars hvert år. I dansk valuta er det svimlende mange milliarder i besparelser, vi taler om.
Med andre ord mener Mazda at kunne reducere sine udviklingsomkostninger til software med 70 – måske endda hele 80 – procent.
I det hele taget er software et stadigt varmere emne i bilindustrien. Faktisk så varmt at nogle bilmærker allerede har brændt sig på det.
For mens BMW fik så meget kritik for at tilbyde sine kunder at betale for sædevarme på abonnementsbasis, at tyskerne siden trak det tilbage, tror rivalerne hos Audi omvendt på idéen.
Faktisk tror Audi-folkene så meget på, at mærkets kunder gerne vil betale for eksempelvis sædevarme fra måned til måned, at der er milliarder af kroner at hente i det hvert år. Læs mere her.