Bilindustrien ved allerede nu, at et råstof som lithium bliver en alvorlig mangelvare, siger Stelantis-chefen.
Den øverste direktør i Stellantis-koncernen hedder Carlos Tavares, og han er ikke i tvivl, om at elbiler bliver et problem. Der er nemlig ikke råstoffer nok til fremstillingen af de batterier, der skal i elbilerne. Og sådan er det allerede nu, lyder advarslen fra portugiseren.
– Ikke bare kommer vi til at mangle lithium. Alene udgravningerne af råstoffet kan skabe nye geopolitiske katastrofer, siger Tavares i et interview med The Detroit News.
Tavares, der længe har forholdt sig kritisk til elbiler, og det forbrug af råstoffer, som fremstillingen af dem kræver, advarede første gang om problemet tilbage i maj 2022.
Allerede dengang sagde Tavares, at det er markeder, hvor det simpelthen ikke giver meningen for Stellantis at markedsføre elbiler. Infrastrukturen kan ganske enkelt ikke bære det, mener direktøren.
LÆS OGSÅ: Sker igen og igen: Bilister fatter ikke denne regel
– Elbiler til en overkommelig pris kommer ikke til at ske, fordi råstofferne er meget få og meget dyre, uddybede Tavares.
Direktørens advarsler ændrer dog ikke på, at koncernen Stellantis – en sammenlægning af italiensk-amerikanske Fiat-Chrysler og franske PSA – har store og meget dyre planer for elektrificering af mærkernes modelprogrammer de næste par år.
Opel, som blev en del af PSA i 2017, har eksempelvis et mål om kun at sælge elbiler allerede i 2028. En målsætning der umiddelbart ikke er lavet om på, selvom Tyskland så sent som i marts måned i år fik stoppet EU’s ønske om at forbyde forbrændingsmotoren.
Stellantis-direktøren er dog fortsat frustreret over det, han kalder et ensidigt fokus på elbilen fra EU’s side. At unionen ikke forholder sig teknologi-neutralt til spørgsmålet om persontransport, hæmmer udviklingen i bilindustrien, mener Tavares.