Blot to uger efter præsentationen af ny model gik det hollandske bilmærke Lightyear konkurs. Nu er resterne solgt på auktion.
Den 30. januar erklærede firmaet bag bilmærket Lightyear – Atlas Technologies B.V. – sig konkurs i det hollandske svar på skifteretten. Tilbage stod en fabrik med nogle prototyper på solcelle-bilen Lightyear 0.
En model der – hvis den var blevet sat i produktion – ville have kostet omkring 1,6 mio. danske kr. Altså uden afgifter. Så langt kom bilmærket dog aldrig. For bare to uger efter præsentationen af en langt billigere model kaldet Lightyear 02 kastede hollænderne det berømte håndklæde i ringen.
Siden blev de sunde rester af mærket samlet i en ny virksomhed. Her er håber at kunne fortsætte udviklingen af Lightyear 02. Men det oprindelige firma er dødt.
Det betød at interesserede indtil for et par dage siden kunne få fingrene i de prototyper, som Lightyear nåede at udvikle inden konkursen. Ud fra budenes størrelse at dømme har prototyperne dog ikke trukket den voldsomt store interesse.
Dyrest blev den prototype, som Lightyear-folkene kørte test-kilometre i. Den blev solgt for 32.000 euro svarende til 238.000 danske kr. Det skriver auktionshuset, som stod for salget, på sin hjemmeside.
LÆS OGSÅ: Fisker Ocean er blevet EU-godkendt – “De første biler leveres i næste uge”
Pebret for en bil der ikke ikke nåede at blive homologeret til brug på vejene og som af sikkerhedshensyn ikke kan køre over 20 km/t.
Allerede i de første dage af 2023 stod det klart, at Atlas Technologies B.V havde en stram økonomi. Faktisk var der så få penge i kassen, at hollænderne ikke kunne betale den fabrik, der var blevet hyret til at samle bilerne.
Og da et forsøg på at rejse kapital til en refinansieringen af mærket mislykkedes, var en konkurs uundgåelig.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så skriv til os: bj@boosted.dk