Hver eneste gang, en bil har forladt samlebåndet i tredje kvartal, har det nye bilmærke Lucid tabt svimlende summer.
Efter et dårligt kvartalsregnskab har det amerikanske luksusmærke Lucid skåret markant i sine forventninger til 2023.
Og det er der en række grunde til. Af mærkets seneste kvartalsregnskab fremgår det bl.a., at Lucid sætter 430.000 dollar svarende til 3 millioner kr. til, hver gang en bil bliver solgt.
Bevares, det er noget bedre end de 544.000 dollar – godt 3,8 millioner – Lucid måtte æde i tab mellem april og juni i år. Men det er stadig mange penge.
Især når man tænker på, hvad Lucid tager for sin på nuværende tidspunkt eneste model, Air. Den dyreste model løber op i 250.000 dollars.
LÆS OGSÅ: Medie: Resterne af lukket bilmærke genopstår – vanvittig bil skal bygges!
Lucid Air kunne i en kort periode forudbestilles i Danmark. Men den mulighed er nu forsvundet igen.
I Norge er mærket til gengæld allerede til stede. De første kunder skulle have fået leveret deres biler i juli måned. Men om det er sket, har Boosted ikke kunne bekræfte.
Lucid er dog ikke ved at gå på røven. Bilmærket har stadig 5,5 milliarder dollar på kistebunden. Men i de første 9 måneder af 2023 har været en hård omgang.
Også sammenlignet med samme periode sidste år. I år har Lucid tabt 2,17 milliarder dollar. Mellem januar og september 2022 var det tal ‘kun’ 1,83.
Mærket har på grund af massive økonomiske tab også skåret ned andre steder. Nu forventer Lucid ‘kun’ at levere mellem 8.000 og 8.500 biler.
Det skriver InsideEvs på baggrund af Lucids egen regnskab.
Til sammenligning leverer Ferrari, der med lethed sælger biler i samme prisklasse, cirka 8.400 biler om året. Og så begrænser italianerne sig endda markant.