I Kina bygges der godt nok stadig Saab-motorer på licens. Men hjemme i Sverige er landets største Saab-ombygger løbet tør og lukker ned.
Som bilmærke er Saab både dødt og borte. Men mange af mærkets biler kører stadig ude på vejene. Desværre er det blevet sværere at holde bilerne vedlige.
Faktisk opgiver Kenneth Lindblom, der driver en ophugger i Värnamo, hvor der er 80.000 Saab-dele på lager, at drive forretningen.
Det fortæller han til Carup.
Derfor skal alt væk. Fordi det er svært at finde folk til ophuggerbranchen. Desuden er det ifølge Värnamo-ophuggeren dyrt at lære nye folk op, mens lokalerne også koster penge.
Tilbage er der ifølge Kenneth Lindblom kun én ting at gøre – nemlig at opfordre Saab-ejere og entusiaster til at tømme lagerne for dele. Der er nemlig lige så mange Saab-modeller på vejene som for fem år siden.
LÆS OGSÅ: Porsche-ejer krævede 10 mio. – nu skylder han 95.000 kr.
Noget der ifølge den snart tidligere autophugger indikerer, at bilisterne hellere end gerne holder liv i de historiske biler. Den sidste mulighed for at købe Saab-dele er den 26. oktober. Alt, der ikke bliver solgt, ryger direkte i en container. Og så er det kapitel lukket.
Tilbage på Saabs gamle fabrik i Trollhättan var der indtil for ganske nylig håb om, at en af de absolut sidste biler, de tidligere ansatte fik skabt på bare 9 måneder, kunne bygges der.
Men nu har NEVS, der købte resterne af Saab, og som siden selv gik konkurs, revet kontrakten med den mystiske køber i stykker. Bl.a. fordi den libanesiske forretningsmand bag aftalen løb fra et løfte om at bygge biler i Sverige. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!