Den sidste bil bygges i 2030. Efterfølgende skal der kun bygges køretøjer til ‘elektrisk mobilitet’ på Seats fabrik i Spanien.
Seat ligger for døden. Allerede i maj kunne vi her Boosted fortælle, at Volkswagen-gruppen ikke bare har planer om at lukke Seat. Koncernen har tænkt at sig at gøre noget ved det.
I stedet skal Cupra, der er gået fra være en modelbetegnelse til et sub brand, tage over. Og ikke bare det. Internt skal der være en ny rangorden i VAG-koncernen.
Noget der betyder, at Cupra rykkes langt – og noget længere end de fleste formentlig forestiller sig – frem i rækken. Læs mere om det her.
For Seats vedkommende så lukkes mærket ned. Og dog. For selvom den sidste Seat med fire hjul vil være bygget senest i 2030, overlever både logo og navn.
LÆS OGSÅ: Lasse er synsmand – nu kan hans opfindelse være millioner værd
Allerede nu bygger Seat nemlig både elektriske knallerter og løberhjul. Og det vil mærket bliver ved med. Faktisk bliver det spaniernes skæbne. Altså hvis Volkswagen-gruppen fører de nuværende planer helt ud i livet.
Lige noget kalder Seat den serie af køretøjer for ‘mó’. Med tiden vil rækken af køretøjer blive udvidet. Bl.a. med en kabinescooter. Den skal selvfølgelig også køre på strøm.
Men biler er det altså snart helt slut med. Indtil Seat lukker ned for bilproduktionen, vil man dog holde fast i forbrændingsmotoren. Det står i skarp kontrast til folkene hos Cupra, der ikke kan komme hurtigt nok af med benzinbilen.