Mens flere bilmærker flygter i retningen af flere skærme for at spare 5 øre på et sæt knapper, kører Lucid i en mere logisk retning.
Modsat bilisterne kan bilmærkerne disse dage ikke få nok af touchskærme som erstatning for de fysiske knapper.
Heller ikke selvom undersøgelser flere gange har slået fast, at touchskærme i biler er farlige, fordi de stjæler den opmærksomhed, bilisterne ellers skulle holde på vejen.
Men hos Lucid går man nu mod strømmen. Bilmærkets nyeste bud på en bil – SUV’en Gravity – er ret atypisk for en bil på tærsklen til 2024 fyldt med knapper.
Rigtige knapper vel at mærke og ikke bare touchfalder med haptisk feedback. Under infotainmentskærmen, som Lucid kalder ‘pilotpanelet’, finder man eksempelvis hele seks knapper.
LÆS OGSÅ: Mopset Hamilton: ” Ja, jeg var ved at skride, fordi Verstappen vandt”
To til at skrue op og ned for blæseren, to til at styre temperaturen på klimaanlægget og to som bilisterne selv kan programmere.
I midten af rækken af knapper har Lucid placeret en drejeknap, der skruer op og ned for lyden på bilens anlæg. Og det er der én altovervejende årsag til.
– Vi bevæger os tættere mod end væk fra flere knapper på grund af den feedback, vi får fra vores kunder, fortæller Lucids ansvarlige for brugerfalde David Flynt til Motor1.
Lucid er dog ikke det eneste bilmærke som har læst skriften på væggen. Hos Hyundai var man allerede tidligere i år klar til at sværge, at knapperne overlever i mærkets modeller.
Også hos Volkswagen har man fundet ‘bakgearet’.
– Vi former vores modelprogram og vores design og i den sammenhæng nye, mere simple måder at styre dem (bilerne, red.) på. Eksempelvis genintroducerer vi trykknapperne på rattet. Det er, hvad kunderne vil have fra Volkswagen, lød det fra mærkets direktør sidste år.