Med Teslas seneste prishug på Danmarks mest populære bil er der igen sat skub i priskrigen. Noget af den vil Stellantis dog ikke være med til, siger den administrerende direktør.
Nogle bilmærker og koncerner har så travlt med at sælge elbiler, at de er villig til at sætte penge tid.
Ford er et godt eksempel på, hvordan elbiler kan gøre ondt på økonomien. Hver eneste gang en helt elektrisk model forlader samlebåndet, taber mærket 250.000 kroner.
Men det er peanuts i forhold til lomme-smerterne hos Rivian og Lucid. Sidstnævnte sætter millioner af kroner til pr. nye bil. Læs mere om det her.
Men så langt er verdens fjerdestørste bilkoncern ikke klar til at gå. Faktisk vil man ikke sælge elbiler bare for at gøre det.
Det skriver CNBC.
I hvert fald ikke hvis det betyder, at det bliver nødvendigt at sætte penge tid. Det slog Stellantis’ øverste chef Carlos Tavares for nylig fast.
– Vi tjener penge. Og det er i vores opgave at sikre, at tjener vi penge, uanset hvad vi sælger. For hvis ikke vi gør det, har vi ikke en bæredygtig forretning, lød det fra topchefen.
Carlos Tavares kan bare ikke sige fri for, at Fiat-Chrysler, som nu er en del af Stellantis, faktisk solgte elbiler og satte penge til.
Samtidig siger Carlos Tavares dog, at der hos Stellantis ikke er noget der hedder opbremsning, når det kommer til udviklingen af elbiler.
Lige nu har Stellantis 25 elbiler fordelt på tværs af koncernens mærker. Og man satser på at kunne lancere yderligere 23 inden årets udgang.
Et stellantismærke har dog været nødt til at bremse op på det seneste. Og det endda hele tre gange, når det kommer til elbiler. Læs mere om det her.