Det Geely-ejede bilmærke Lotus skal ud massefyringer for anden gang i år. 200 mister jobbet.
Bilproducenten Lotus planlægger at massefyre op til 200 ansatte i Storbritannien. Det sker efter øvrige fyringsrunder i både 2023 og tidligere i år.
Ændringerne i organisationen, som ledelsen omtalerne fyringerne, påvirker Lotus Cars’ Hethel-afdeling, der er ansvarlig for sportsvognen Emira, den elektriske hyperbil Evija og Type 135-projektet – udviklingen af en elektrisk erstatning for Emira og Elise.
I en udtalelse til Autocar siger virksomheden, at den vil forsøge at omskole medarbejdere, hvor det er muligt, “for at bevare specifikke færdigheder og viden i virksomheden”.
– De seneste foreslåede organisatoriske ændringer hos Lotus Cars skal sikre, at virksomheden har den rette organisationsstruktur til at sikre bæredygtig drift.
– Efter en gennemgang af ressourcerne i forhold til markedsefterspørgslen og de skiftende markedsforhold optimerer virksomheden sine interne processer og strukturer for at nå sine langsigtede forretningsmål, lyder det.
LÆS OGSÅ: Salget af kinesiske elbiler falder for 3. måned i træk
Selv fik de ansatte besked om at deres job er i fare torsdag i denne uge. I alt forventer Lotus, at “op til 200 stillinger i England vil blive påvirket”.
Virksomheden siger dog, at den vil forsøge at støtte omplacering af medarbejdere og “planlægger at finde måder at bevare specifikke færdigheder og viden i virksomheden”. Lotus UK havde 1.699 personer på lønningslisten ved udgangen af 2023.
Mens mærkets administerende Qingfeng Feng beholder sin stilling, forlod Simon Lane, der var Executive Director for Lotus’ Advanced Performance-program, virksomheden i sidste uge.
Den fuldt elektriske superbil Evija blev præsenteret af Advanced Performance-teamet, og på trods af Lanes afgang siger Lotus, at Evija-projektet fortsætter ‘som planlagt’.
Lotus siger også, at mærket stadig forventer at lancere den elektriske sportsvogn, der internt er kendt som Type 135 i 2027. Konceptbilen Theory 1, som blev vist frem denne sommer, giver en prag, om hvordan bilen og Lotus’ modelprogrammer vil tage sig ud i fremtiden. Hvis der da er nogen fremtid.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!