Den 2,9-liters V6-motor, som egentlig er udviklet af Ferrari, var i fare. Men nu, hvor EU er blevet enige om færre Euro 7-krav, lever Alfa-motoren videre.
Det oprindlige udspil til en ny emissionstandard, Euro 7, skabte et kollektivt ramaskrig i bilindustrien. Mange forudså, at reglerne ville betyde forbrændingsmotorens død.
Det folkevalgte i EU kunne dog ikke blive enige. Og det hele er endt med en vandet omgang, der i høj grad minder om de nuværende Euro 6-regler.
For Alfa Romeo betyder det dog, at den 2,9-liters V6-motor, mærket fik Ferraris hjælp til, da Giulia Quadrifoglio kom frem i 2015, ikke skal på pension.
I hvert fald ikke lige foreløbig. Det bekræfter Alfa Romeos administerende direktør Jean-Philippe Imparato i et interview til Autocar.
LÆS OGSÅ: Christoffer vil forbyde lovligt racerløb – “Vi kan ikke byde folk det helvede”
I samme interview antyder Jean-Philippe Imparato, at V6-motoren kan ende i flere biler, end Alfa Romeo allerede har på programmet. Direktøren vil dog ikke uddybe det udsagn.
Udover Quadrifoglio-modellerne har Alfa Romeo også lagt V6-motoren i den nye og supersjældne 33 Stradale. Her er den dog boret lidt op. Nemlig til 3 liter. Læs mere her.