Det kinesiske elbilmærke Xpeng kan ikke længere påstå, at de kun bygger elbiler. Modelprogrammet udvides med en hybrid-platform til såkaldte EREV-biler.
Det kinesiske elbilmærke Xpeng, der er bedst kendt for elbiler, har annonceret en ny strategi med fokus på EREV-modeller (Extended Range Electric Vehicles). Teknologien kombinerer en batteripakke og elmotorer med en lille, støjsvag benzinmotor, der fungerer som generator.
EREV-modeller har tidligere haft udfordringer med støj fra forbrændingsmotoren. Men Xpeng hævder at have løst dette problem.
Kinesernes nye system, kaldet Kunpeng Super Electric, har en benzinmotor, der er så lydsvag, at støjniveauet i kabinen kun stiger med én decibel, når motoren er tændt.
– Ifølge bilmærket skal støjniveauet i interiøret kun stige med én decibel, når motoren er tændt, skriver Insideevs.
Kunpeng Super Electric-systemet forventes at give en rækkevidde på 430 kilometer alene og en samlet rækkevidde på op til 1.400 kilometer. Batteriet kan lades fra 10 til 80 procent på 12 minutter.
LÆS OGSÅ: Det er direkte dumt at købe en elbil nu, siger ekspert
Xpengs administrerende direktør, He Xiaopeng, præsenterede det nye system under AI Day. Men direktøren afslørede ikke, hvornår det lanceres. Han understregede dog, at Xpengs EREV-system vil være unikt.
Denne strategiske ændring fra Xpeng følger en tendens blandt bilproducenter, der i stigende grad dropper mål om kun at bygge elbiler. Senest har et andet kinamærke meldt ud, at man alligevel ikke kun vil bygge elbiler i 2030. Direktøren kaldte det ‘en nem beslutning’, at droppe løftet. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!