24 grupper af moderne motorer fra verdens tredjestørste bilproducent kan allerede nu køre på syntetisk benzin. Det såkaldte e-fuel.
Verdens tredjestørste bilkoncern Stellantis støtter udviklingen af syntetisk benzin. Det såkaldte e-fuel.
Allerede nu er koncernen, der tæller mærker som Peugeot/Citroen, Opel, Alfa Romeo, Chrysler og Maserati, kommet frem til, at 28 millioner af deres biler kan køre på syntetisk benzin uden problemer.
Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse.
Senest er koncernen sammen med det saudiske oliefirma Aramco kommet frem til, at det også gælder 24 ‘familier’ af motorer, som har været i produktion siden 2014 og derfor lever op til den seneste emissionsstandard i EU, Euro 6.
LÆS OGSÅ: Politiker beklager ny lov – åbner for at skrotte særlig bilkontrol
Af samme grund støtter Stellantis brugen af e-fuel. Det syntetiske brændstof vil ifølge koncernen kunne spare europæerne for 400 millioner ton co2 fra 2025 til 2050.
Og her har Stellantis kun taget udgangspunkt i de 28 millioner sine egne biler, koncernen allerede ved kan køre på det syntetiske brændstof.
– Vores samarbejde med Aramco er et vigtigt i skridt i retningen af at holde allerede eksisterende biler på vejene.
– Vi udforsker alle muligheder for at nå vores ambitiøse strategi om at blive Co2-neutral i 2038, siger Stellantis’ øverst tekniske direktør Ned Curic.
Direktøren understreger, at e-fuel kan have en massiv og ‘nærmest øjeblikkelig’ indvirkning på reduktionen i det Co2-aftryk som de biler, der allerede findes, efterlader.