De helt små bilmærker er i alvorlige problemer, når det kommer til deres overlevelse. I sidste uge blev det besluttet, at det kinesiske mærke HiPhi skal lukke ned.
Det Shanghai-baserede bilmærke HiPhi blev grundlagt i 2017. Men det var ikke før i 2021, at mærket kunne levere sin første bil.
Og trods positive takter – især i en ny norsk rækkeviddetest – trækker mærket nu stikket. Beslutningen blev truffet på et møde i sidste uge, og den er allerede trådt i kraft.
Det skriver det kinesiske medie Jiermian.
Hos HiPhi slås man, som hos så mange andre bilmærker, med faldende efterspørgsel. Særligt elbilmærkerne lider.
LÆS OGSÅ: Fartkontrollen på Storebæltsbroen virker ikke
Ifølge Jiermian fik de ansatte deres løn som normalt indtil 18. februar. Om end ingen har fået løn for januar måned endnu. De ansatte, som HiPhi ikke fyrer nu, vil blive sat ned på kontrakter med et minimum af løn.
Om produktionsstoppet får konsekvenser for HiPhis planer i Europa og et planlagt joint venture med en fabrik i Saudi-Arabien vides på nuværende tidspunkt ikke.
HiPhi er ikke det eneste kinesiske bilmærke, der lider i øjeblikket. Ifølge avisen South China Morning Post er det kun ganske få af de kinesiske bilmærker, der er en forretning i.
Siden september sidste år, er mere end 15 såkaldte ‘startup-mærker’ enten på randen af konkurs eller allerede lukket ned.
I starten af året kom det desuden frem, at det kommunistiske styre vil have landets bilindustri til at rette ind og frem for alt rydde op. Det har affødt egentlige trusler. Læs mere om det her.