Det er slut for Ssangyong. Igen. I hvert fald i Danmark hvor importøren nu trækker stikket efter et ganske kort comeback.
Ssangyong. Siger det dig noget? Nok næppe. Mærket havde dog en smule succes i Danmark i midten af 00’erne, da der var lempelige afgiftsregler for de såkaldte ‘campere’.
Den tid er dog for længst slut. Og det samme er Ssangyongs. Tilmed for anden gang. Importøren trækker nemlig stikket efter, at man i 2017 forsøgte at relancere mærket blandt de danske bilister.
På det tidspunkt havde Ssangyong været fortid i herhjemme siden 2007, da afgiftsreglerne ikke længere kunne give deres Rexton-model – der var bygget på gammel Mercedes-teknik – 20 procent af markedet.
Ti år efter meldte importøren Nic. Christiansen Gruppen sig dog klar til at gøre endnu et forsøg. Det blev dog meget kort. Allerede i 2019 lød meldingen nemlig, at det med udgangen af 2020 ville være slut med mærket i Danmark. Endnu engang.
Ballade med Tivoli
Mærket var da også kommet noget uheldig fra start, da man ville tage modellen “Tivoli” til Danmark. Det brød virkelighedens Tivoli – forlystelsensparken i København – sig dog langt fra om. Kompromiset blev, at bilen i Danmark ændrede navn til LUVi.
Siden hørte ingen rigtig noget til mærket. Og nu er det altså slut med Ssangyong i både Danmark og Sverige, da Nic. Christiansen Gruppen er begge landes importør af mærket.
Ingen tilbage, kun få til salg
Ifølge Eb.dk kører der i dag mellem 500 og 600 Ssangyong-biler rundt på de danske veje. Vil du have en, bliver det altså et brugt eksemplar. Og det iøvrigt blandt et noget tyndt udvalg.
I skrivende stund er der blot 8 Ssangyong til salg på BilBasen. Meget bedre ser det ikke ud på Biltorvet eller DBA.