Egentlig vil de gerne. Det kan bare ikke lade sig gøre, efter at en underleverandør har skiftet ud i ledelsen.
Yamaha er ikke hvilket som helst firma. Da heller ikke når det kommer til bilproduktion. Og faktisk betyder en ændring i ledelsen hos det japansk firma nu, at Gordon Murray Automotive må ændre kursen.
Manden bag McLaren F1, der grundlagde sit eget bilmærke i 2017, vil egentlig gerne sende en billigere superbil på gaden.
Men nu må han altså skrotte de planer. Bilen, der skulle have haft navnet T.33, ville blive udstyret med en trecylindret Ford-motor og 215 hestekræfter. Bilen var tænkt som en ultimativ letvægter på bare 950 kilo.
Men den bliver ikke til noget. Og det skyldes, siger Murray, en ændring holdning hos ledelsen i Yamaha.
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Mystisk BMW M3 CSL er blevet forladt i p-kælder “Ingen ved rigtig hvorfor”
Japanerne skulle have bygget bilen. Og det faktisk allerede i fire år på nuværende tidspunkt. Murray Automotive stillede en ordremængde på 5.000 biler hvert år i udsigt.
Men japanerne sagde altså nej tak. Og Murray Automotive har ikke faciliteterne til at bygge bilerne selv.
– Problemet er, at nu vil de (Yamaha, red.) have elbiler. Tiden, bilen kunne bygges i, er løbet fra os, siger Murray i et interview med Road and Track.