Bilmærket Lucid mener, at det umiddelbart må være nok at advarer ejerne om problemet i stedet for at den defekte del.
Hvordan skal bilmærker egentlig fortolke en beordret tilbagekaldelse? Det skal de amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder nu muligvis i gang med at undersøge.
I hvert fald er den amerikanske elbilproducent Lucid nu kommet i søgelyset, fordi mærket kan have bøjet reglerne for en tilbagekaldelse.
Det skriver Carscoops.
Myndighederne mener, at Lucid kan have snydt på vægten ved blot at sende en softwareopdatering ud til biler med defekte varmeelementer i forruden.
LÆS OGSÅ: Først i Danmark – nu dropper de også alle brintstationer
Softwaren fungerer på den måde, at den giver Lucid-ejerne besked om, hvornår det ikke er muligt at afrime forruden. Eksempelvis på en kold dag.
Men det er altså ikke sikkert, at den softwareprogrammerede advarsel er nok. Især fordi Lucid selv er kommet frem til, at noget af teknikken, som bruges til at varme forruden op, slet ikke virker i visse biler.
Men Lucid nøjes altså muligvis med at vente på, at delene går helt i stykker, før man advarer ejerne om, at de skal køre deres biler en tur på værkstedet.